Læsevanskeligheder og problemløsning med brug af it kan være en stor udfordring i hverdagen og på jobbet. Så det er vigtigt at huske, at de basale kompetencer er en forudsætning for at kunne tilegne sig ny viden, deltage i faglig opkvalificering eller gå i gang med omskoling.
Justering af forberedende voksenundervisning
Der er behov for en række indsatser, der kan skabe et løft af de basale kompetencer. Ekspertgruppen anbefaler, at forberedende voksenundervisning (FVU) udvides med to nye fag, FVU-engelsk og FVU-digital.
En anden anbefaling handler om, at FVU i langt højere grad anvendes som virksomhedsrettet undervisning, og at man laver en toning af FVU, så indhold og sprog bliver langt mere virksomhedsrelevant. Hermed kan man øge motivationen for at deltage.
Rapporter og baggrundsmateriale
- Ekspertgruppens rapport: Nye kompetencer hele livet (pdf)
- Kommissorium for ekspertgruppen (pdf)
- Analyse af individer og virksomheders brug af voksen- og efteruddannelse, Epinion (pdf)
- Analyse af partsstyringen og dialogen i VEU-systemet, Oxford Research og Peter Plougmann (pdf)
- Analyse af beskæftigelsessystemets brug og efterspørgsel af voksen- og efteruddannelse, Rambøll (pdf)
- Analyse af snitflader mellem erhvervsfremme-, beskæftigelses- og VEU-systemerne (pdf)