Formål med undervisningen
Undervisningen skal give deltageren mulighed for at kompensere for sin funktionsnedsættelse gennem anvendelse af nye strategier til at omgå eller begrænse sine funktionsnedsættelser og særlige metoder eller hjælpemidler, der kan kompensere for problemerne.
Undervisningsplan
Hvis det vurderes, at der skal iværksættes et tilbud om undervisning, udfærdiges en undervisningsplan efter samråd med deltageren, hvor undervisningens mål, indhold og omfang beskrives.
Individuel tilrettelæggelse
Undervisningen tilrettelægges individuelt, og undervisningens mål og indhold fastsættes med afsæt i den indledende afdækning af den enkelte deltagers færdigheder, behov og forudsætninger.
Målrettet undervisning
Specialundervisning for voksne er karakteriseret ved, at
- Undervisningen er tidsbegrænset
- Undervisningen har en klar målsætning
- Der sker en planlagt progression
- Undervisningsforløbet kan evalueres
Enkeltmands- eller holdundervisning
Undervisningen kan gives som enkeltmandsundervisning med en individuel undervisningsplan eller på hold enten med en fælles undervisningsplan eller med en differentieret undervisningsplan, hvor der tages hensyn til individuelle forudsætninger.
Undervisning og specialpædagogisk bistand kan også foregå i deltagerens eget hjem, på arbejdspladsen, i botilbud med videre.
Fra få ugentlige lektioner til fuld tid
Undervisningen vil ofte være begrænset til relativt få lektioner pr. uge. Undervisningen kan også ydes som intensiv undervisning på fuld tid, i kostskoleform og indgå som en del af en samlet plan for revalidering eller aktivering.
Læs vejledning om specialundervisning for voksne (retsinformation.dk)