Hop til indhold

Specialundervisning for voksne er tilbud, der er målrettet personer, der som følge af fysisk eller psykisk handicap har behov for særlig tilrettelagt undervisning og rådgivning for at afhjælpe eller begrænse virkningerne af disse handicap.

Fysiske og psykiske handicap forstås bredt ud fra definitionen i FN’s handicapkonvention, hvor personer med handicap omfatter personer, der har en langvarig fysisk, psykisk, intellektuel/kognitiv eller sensorisk funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige barrierer kan hindre dem i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet på lige fod med andre.

Handicappet kan være medfødt eller opstået senere i livet som følge af sygdom, ulykke eller på anden måde.

Der kan også være tale om en kombination af forskellige funktionsnedsættelser, fx ved hjerneskade eller udviklingshæmning.

Lov om specialundervisning for voksne udpeger ikke særlige handicapgrupper eller funktionsnedsættelser som målgrupper. I Vejledning om specialundervisning for voksne (kapitel 6) gives følgende eksempler på deltagergrupper og områder inden for specialundervisning for voksne: 

  • Bevægevanskeligheder
  • Synsnedsættelse
  • Tale-, stemme- og sprogvanskeligheder
  • Hørenedsættelse
  • Erhvervet hjerneskade
  • Personlighedsmæssige, psykiatriske, psykiske og sociale vanskeligheder (herunder forbundet med fx autismespektrumforstyrrelse eller ADHD)
  • Psykisk udviklingshæmning/generelle indlæringsvanskeligheder

Eksemplerne er ikke udtømmende, og som eksempler på områder, der er kommet fokus på siden beskrivelserne i vejledningen kan som del af tale- stemme- og sprogvanskeligheder nævnes:

  • Stemmetræning ved kønsinkongruens 
  • Udviklingsmæssig sprogforstyrrelse (DLD)

Det er op til kommunen at vurdere, hvornår en borger har behov for tilbud om specialundervisning for voksne og med hvilket formål.

Læs tilbud om specialundervisning for voksne

Læs vejledning om specialundervisning for voksne (retsinformation.dk) 

Sidst opdateret: 7. juli 2025