TALIS undersøger blandt andet lærere og skolelederes praksis, arbejdsforhold og rammer på tværs af 55 lande – herunder Danmark.
Konkret viser rapporten, at folkeskolelærerne bruger 16 procent af undervisningstiden på at opretholde ro og orden, mens lærerne i de frie grundskoler bruger 11 procent af tiden på det. For grundskoleområdet samlet er det en stigning på 4 procentpoint fra 2018 til 2024. Den gennemsnitlige andel tid danske lærere bruger på at opretholde ro og orden er på niveau med lærerne i Norge og Sverige og lavere end lærerne i Finland, Island og OECD som gennemsnit.
Derudover sker det månedligt på ni procent af grundskolerne, at en elev har en voldelig adfærd, som medfører fysisk skade på andre elever, viser rapporten. Samtidig er der ifølge skolelederne oftere situationer med problematisk elevadfærd i form af voldelige episoder, trusler, hærværk og tyveri eller mobning sammenlignet med øvrige OECD-lande. Det sker dog sjældnere i Danmark end i Finland, Norge og Sverige. -På en tredjedel af skolerne i Danmark oplever man dog aldrig voldelig elevadfærd.
”Elevernes trivsel er en topprioritet for regeringen. Det kræver mere ro i timerne, så lærerne kan gennemføre den planlagte undervisning. I dag bruger lærerne for meget tid på at håndtere dårlig opførsel. Fra dette skoleår er der derfor blevet gode muligheder for at forkorte skoledagen og få en ekstra lærer eller pædagog med i timerne. Det kan være med til at sikre ro og orden. Men der er også brug for, at vi giver lærerne de rette værktøjer til at være den voksne i klasseværelset, når det er nødvendigt. Vi har allerede strammet ordensreglerne, så der nu er flere muligheder for at sanktionere elever, hvis de fx har været voldelige eller forstyrret undervisningen urimeligt meget. Derudover skal vi se på, hvordan vi kan give lærerne et mere klart retsgrundlag at stå på, når de står i klasselokalerne og skal træffe beslutninger på få sekunder i ophedede situationer,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Danske lærere oplever mere respekt om lærerjobbet
Rapporten om de danske resultater viser derudover, at 37 procent af danske lærere i grundskolen oplever, at lærerjobbet er respekteret af samfundet. Det er lidt mere end en fordobling siden 2018 og flere end gennemsnittet i OECD. Det er også mere end i Norge, Sverige og Island. 83 procent af de danske lærere oplever samtidig, at forældrene værdsætter deres arbejde.
Inklusion fylder meget for både lærere og skoleledere
22 procent af lærerne angiver inklusion som en kilde til stress i deres arbejde, og 59 procent af lærerne oplever behov for kompetenceudvikling i inklusion. Samtidig rapporterer 29 procent af skolelederne, at arbejdet med at tilpasse rammerne til elever med særlige behov i høj grad er er kilde til stress. Inklusion var også et fremtrædende emne i TALIS 2018.
Om TALIS-undersøgelsen
TALIS (Teaching and Learning International Survey) er en lærer- og skole-lederundersøgelse, der undersøger lærernes undervisningspraksis, arbejdsforhold og professionelle udvikling, læringsmiljøet på skolerne samt rammerne for undervisning og ledelse på grundskoler og ungdomsuddannelser.
55 lande har deltaget i TALIS 2024, herunder Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island.
Danmark deltager i undersøgelsen af grundskolens 7. – 10. klasse (folkeskoler, frie grundskoler og efterskoler). 2.488 tilfældigt udvalgte danske lærere har medvirket i undersøgelsen. Det svarer til en svarprocent på 86 procent.
Danmark har også deltaget i TALIS 2024 på dagtilbudsområdet (3-6-årige) og på ungdomsuddannelsesområdet (erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser). De danske rapporter på disse områder udkommer senere på efteråret.
I Danmark er TALIS gennemført af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for IT og Læring. Danmark har medvirket i alle de tidligere TALIS-runder i 2008, 2013 og 2018.