Hop til indhold

Cirka otte procent en børneårgang har den udviklingsmæssige sprogforstyrrelse (DLD). Det svarer til én til to elever i hver grundskoleklasse. Samtidig har næsten hver tredje elev på erhvervsuddannelserne svært ved at læse.

Alligevel mangler mange praktikere viden om, hvordan de kan understøtte disse børn og unges sproglige og skriftsproglige udvikling og muligheder for at udfolde sig socialt og fagligt.

Det er afsættet for en række nye materialer, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet som en del af Ordblindepakke IV. 

Materialerne omsætter eksisterende forskning til konkrete og praksisnære råd og greb til det pædagogiske personale, undervisere, sprog- og læsevejledere, sprog- og læsekonsulenter og ledelse i dagtilbud, grundskoler, kommunale forvaltninger, erhvervsuddannelser, gymnasier og FGU.

”Ordblindhed og sproglige vanskeligheder er et livsvilkår, som nogle må leve med. Men de er ikke mindre dygtige end andre. Hvis de får hjælpemidler og den rette støtte, kan de klare sig ligeså godt som deres klassekammerater. Vi skal derfor som samfund støtte op om dem, der har brug for lidt mere hjælp. Det markerer vi særligt i denne uge. Jeg er meget glad for, at vi med det her nye materiale giver pædagoger, undervisere og andet personale bedre mulighed for at give den støtte,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye. 

Det nye materiale fokuserer konkret på, hvordan læringsmiljøet kan tilpasses til gavn for både den enkelte og for den samlede gruppe af børn, elever og kursister. Forskning viser nemlig, at mange af de greb, som er essentielle for børn og unge med sproglige eller skriftsproglige vanskeligheder, også er til stor gavn for resten af gruppen.

Eksperter fra professionshøjskoler og universiteter samt praktikere fra dagtilbud, skoler, institutioner og kommuner har løbende bidraget med sparring om materialets indhold og format.

Materialet udkommer i ni videnspakker, som hver består af:

  • et vidensoverblik, der kortlægger, hvad eksisterende forskning på området peger på af virksomme tiltag.
  • inspirationsmaterialer, som fagprofessionelle kan bruge til at anvende de greb, forskningen peger på, i praksis.
  • virtuelle temaforløb, hvor styrelsens eksperter går i dybden med pakkernes indhold, og hvordan de kan anvendes i praksis.

Find videnspakkerne om ordblindhed og andre læsevanskeligheder (emu.dk)

Nye videnspakker om ordblindhed og andre læsevanskeligheder

Dagtilbud

  • Viden Om: Sprogpædagogik i dagtilbud
  • Viden Om: Børn med sproglige vanskeligheder i dagtilbud
  • Viden Om: Sproglig udvikling i overgange

Grundskole

  • Viden Om: Sprogforstyrrelsen DLD

Erhvervsuddannelser

  • Viden Om: Læse- og ordblindevenlige læringsmiljøer på eud – målrettet erhvervsuddannelser
  • Viden Om: Læse- og ordblindevenlige læringsmiljøer på eud – målrettet oplæringsvirksomheder

Gymnasiale uddannelser

  • Viden Om: Undervisning af elever med skriftsprogsvanskeligheder

Derudover lancerer styrelsen også to videnspakker målrettet FGU i 2026.