Generativ kunstig intelligens er rykket ind i klasselokalerne, og derfor skal eleverne undervises i, hvordan de kan bruge de nye muligheder på en kritisk og reflekteret måde. Samtidig skal ledere og lærere forholde sig til, hvordan de konkret vil tilrettelægge undervisning, hvor AI indgår.
Syv anbefalinger fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kan hjælpe folkeskolerne med at tage stilling til, hvordan generativ AI bedst passer ind i undervisningen. Anbefalingerne lægger op til, at skolerne lokalt drøfter, hvordan eleverne bliver kompetente og kritiske brugere af de nye digitale redskaber, og hvordan det pædagogiske personales kompetencer på området styrkes.
Mange skoler er allerede i gang, men det er vigtigt, at skolerne bliver enige om en fælles retning, så den enkelte lærer ikke står alene med at vurdere, hvornår det giver faglig, didaktisk og pædagogisk mening at bruge generativ AI. Skolerne skal sætte rammerne for, hvordan de vil bruge teknologien bevidst, så det styrker elevernes læring og digitale dannelse.
Ud over de syv anbefalinger kan skolerne se tre eksempler på, hvordan generativ AI kan bruges i konkrete fag. Eksemplerne viser, hvordan lærere kan give eleverne mulighed for at reflektere over, hvad generativ AI kan og ikke kan, og diskutere potentialer og udfordringer ved at bruge den nye teknologi.
”Jeg er ikke bange for kloge maskiner, jeg er bange for dumme mennesker. Derfor er ChatGPT ikke problemet. Vi skal ikke være maskinstormere. Vores opgave er at ændre både undervisning og prøver til en virkelighed med kunstig intelligens. Elever skal lære at bruge AI kritisk og reflekteret. Det må aldrig blive et snydeværktøj, men det må gerne være et læringsværktøj. Samtidig skal vi også fastholde, at den næste generation stadig lærer at formulere sig selvstændigt - både mundtligt og på skrift. Derfor er jeg glad for, at der nu er anbefalinger, der hjælper skolerne med at navigere i den nye digitale virkelighed,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Læs anbefalinger om brug af generativ AI i undervisningen i folkeskolen (pdf)
Anbefalinger til folkeskolen
- Formuler fælles retning og rammer for brug af generativ AI.
- Brug løsninger, som overholder gældende GDPR-regler.
- Understøt dialog og erfaringsudveksling blandt det pædagogiske personale om teknologiens muligheder og begrænsninger.
- Prioriter udvikling af det pædagogiske personales viden, færdigheder og didaktiske kompetencer.
- Anvend kun AI, når det giver faglig, didaktisk og pædagogisk mening.
- Tal med eleverne om, hvordan, hvornår og med hvilket formål de kan bruge generativ AI i de enkelte fag.
- Fortæl forældrene om skolens tilgang til generativ AI
Om generativ kunstig intelligens
Generativ AI dækker over en bred vifte af digitale værktøjer, der kan generere nyt indhold som tekst og billeder, herunder chatbots som ChatGPT, SkoleGPT og Microsoft Copilot.
Betegnelsen dækker også over teknologier som DALL·E og Midjourney, der genererer billeder, og andre digitale værktøjer, der kan generere podcasts, noter mv.