Individuelt tilpasset forløb fx undervisning i små gruppe- eller ene-undervisning i matematik kan gøre en kæmpe forskel for de elever, der er mest udfordret i matematik.
Det konkluderer et forskningsstudie, som blev publiceret i april. Studiet peger på, at en målrettet indsats i matematik kan have en ganske stor effekt.
Elever, der har modtaget særlige indsatser i matematik viste en forbedring, som i nogen tilfælde kunne måle sig med mere end et års læring. Det betyder, at effekten af indsatsen er i den høje ende sammenlignet med andre indsatser på skoleområdet.
I studiet har forskerne Rosholm m.fl. undersøgt effekterne af Tidlig Matematik-indsats Til Marginalgrupper (TMTM) og fået resultaterne udgivet i tidsskriftet npj science of learning.
Studiet konkluderer, at en 12 ugers målrettet indsats løftede elevernes matematik kundskaber markant. Forløbet bestod af 4 sektioner af 30-minutters varighed om ugen til de 20 pct. svageste elever i 2. og 8. klasse.
Under forløbet screenede læreren eleverne, og de var samtidig i tæt dialog med eleverne for løbende at kunne tilpasse undervisningen til den enkelte elevs niveau.
En række tidligere studier har ligeledes entydigt peget på, at undervisning i små grupper kan løfte eleverne fagligt.
Styrket indsats i folkeskolen skal hjælpe eleverne
Næsten hver ottende elev forlod sidste år 9. klasse uden at have bestået dansk eller matematik – eller begge fag. Det er en problematik, som regeringen er meget opmærksom på.
Med Folkeskolens kvalitetsprogram er der blandt andet indført en styrket indsats i dansk og matematik til de ca. 10 pct. af skolens elever, der har de største faglige udfordringer.
Initiativet igangsættes med en indfasningsperiode i 2025-2028, hvor kommuner og skoler vil blive tilbudt understøttelse af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet til arbejdet med at udvikle og afprøve metoder og tilgange målrettet elever med de største udfordringer i dansk og matematik.
”Jeg er glad for, at vi har afsat en halv milliard til særlige indsatser i dansk og matematik i folkeskolen, når forskningen igen viser os, at det virkelig batter noget. Med de styrkede indsatser får de fagligt svageste elever en guldvask i fx intensiv matematik med henblik på, at de hurtigst muligt får indhentet deres klassekammerater. Når vi indfører intensive forløb, er det også i en erkendelse af, at alle børn ikke lige hurtigt knækker læsekoden og forståelsen af de fire regnearter. Men det er vigtigt, at vi sætter tidligt ind, for børn skal bruge dansk og matematik i alle fag for at kunne følge med,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.