Hop til indhold

Når grønlandske og danske elever i år samles på sommerskole i Grønland for at udveksle erfaringer, udforske naturen og arbejde med tværfaglige projekter, der styrker båndene mellem kulturer, bliver det uden deltagelse fra amerikanske medstuderende, som normalt deltager med fem elever. Børne- og Undervisningsministeriet har nemlig valgt at forsætte sommerskolen, selvom de amerikanske myndigheder har besluttet at sætte deres engagement i skolen på pause.  

Siden 2011 har Børne- og Undervisningsministeriet tilbudt danske gymnasieelever muligheden for at deltage i en sommerskole i Grønland, der har til formål at styrke både faglige kompetencer og kulturel forståelse. Sommerskolen foregår i år i et fjeldområde nær Nuuk hvor eleverne mødes i et fælles læringsmiljø. Under opholdet bor og arbejder eleverne tæt sammen.

Der har været interesse fra både dansk og grønlandsk side for, at fortsætte sommerskolen i en alternativ form uden amerikansk deltagelse. På den baggrund etableres nu en ny version af sommerskolen: Asimi Science Camp 2025. I år deltager 10 grønlandske og 10 danske elever. Tidligere har USA og Danmark deltaget med 5 elever hver.

“Sommerskolen i Grønland er en rigtig god mulighed for, at unge kan udforske naturvidenskaben i en unik ramme og samtidig opbygge stærke bånd på tværs af kulturer og geografi. Det styrker ikke blot deres faglige kompetencer, men også forståelsen mellem Grønland og Danmark. Derfor er jeg meget glad for, at sommerskolen fortsætter, også selvom det bliver uden amerikanerne. Den store interesse i år viser tydeligt, hvor vigtig oplevelsen er for både danske og grønlandske unge”, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Interessen for at deltage i sommerskolen har i år været særligt stor. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet modtog ansøgninger fra 116 elever, hvoraf 21 elever blev indkaldt til samtale, og endeligt er 10 elever udvalgt til at skulle afsted i juli.

Sommerskolen kombinerer naturvidenskabelige faglige aktiviteter med tværkulturelt samarbejde og giver eleverne mulighed for at arbejde med komplekse problemstillinger gennem projektbaseret læring, ekskursioner og gruppearbejde. Gennem opholdet udfordres eleverne både fagligt og fysisk, og evalueringer og udsagn fra elever viser, at sommerskolen styrker deres selvtillid, sproglige færdigheder og evne til at samarbejde på tværs af fag og kulturer. Derudover har sommerskolen vist sig at skabe langvarige venskaber på tværs af landegrænser.

Om sommerskolen

Sommerskolen har sin oprindelse i Joint Science Education Project (JSEP), som blev etableret i regi af Joint Committeesamarbejdet mellem Grønland, Danmark og USA. Projektet begyndte som kortere ophold for enkelte gymnasieelever ved Summit Station på indlandsisen. I 2011 blev forma-tet udvidet til en længerevarende sommerskole i området mellem Kangerlussuaq og kanten af indlandsisen. Siden 2015 har projektet været organiseret i samarbejde mellem Dartmouth College (USA), grønlandske partnere og en dansk mentor, delvist finansieret af det amerikanske National Science Foundation (NSF).