Et nyt redskab skal sikre hurtigere og mere systematiske indsatser i skolernes forebyggende arbejde med at sikre, at alle i klassen kan deltage i undervisningen og trives socialt og fagligt. Samtidig skal redskabet understøtte samarbejde og dialog med eleverne og tidlig inddragelse af PPR i arbejdet med klassefællesskabet. Redskabet, den pædagogiske klasseplan, er en skabelon, som kommunale forvaltninger og skoler frivilligt kan benytte til at understøtte samarbejde og dialog om det gode læringsmiljø på landets grundskoler.
Skabelonen for den pædagogiske klasseplan er udviklet som et samarbejdsredskab, der understøtter teamet af lærere og pædagoger omkring en klasse i deres fælles refleksion og planlægning. Her kan de nedfælde konkrete aftaler om pædagogiske og didaktiske tiltag, de ønsker at afprøve i klassefællesskabet. Værktøjet tager afsæt i temadrøftelser. Til inspiration beskrives fire temaer:
- Klassens omsorgsfulde fællesskab
- Klassens forskellighed og motivation
- Klassens fysiske rammer
- Klassens strukturerede hverdag
Den pædagogiske klasseplan
Den pædagogiske klasseplan har til formål at:
- fastholde og styrke den pædagogiske og didaktiske dialog om klassefællesskabet
- styrke dialog og samarbejde mellem klasseteamet, ledelse, PPR og andre sparringspartnere på skolen og i den kommunale forvaltning om det forebyggende arbejde med klassens deltagelsesmuligheder og faglige og sociale trivsel
- understøtte hurtigere og mere systematiske tiltag og justeringer i og uden for undervisningen, som imødekommer elevernes behov og forebygger individuelle behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand
- understøtte inddragelse af elever og forældre i arbejdet med at styrke klassefællesskabet
- bidrage til at reducere efterspørgslen på pædagogisk-psykologiske vurderinger, fordi elevernes behov imødekommes tidligere.
Skabelonen er blevet udviklet som en del af folkeskolens kvalitetsprogram (i den politiske aftale omtales initiativet ”Pædagogisk indsatsplan”).
Udviklet med inddragelse af en række organisationer
Pædagogisk klasseplan er udviklet med inddragelse af Danmarks Lærerforening, BUPL, KL, Skolelederforeningen, Børne- og Kulturchef Foreningen, Pædagogisk Psykologisk Forening, Dansk Psykolog Forening, Lands-samrådet for PPR-chefer, Danske Handicaporganisationer, Danske Skoleelever og Skole og Forældre.