Som en del af Folkeskolens kvalitetsprogram er der afsat 2,6 milliarder kroner til bedre fysiske rammer i folkeskolen. Det gælder bedre faglokaler, områder der ansporer til leg og bevægelse samt udvidelse af bygninger. Formålet er at give skolerne bedre muligheder for at tilbyde en mere varieret og praktisk undervisning.
Den markante investering er tiltrængt. En ny undersøgelse fra Grundskolepanelet viser nemlig, at 51 procent af skolelederne mener, at for få eller for dårlige undervisningslokaler i høj eller nogen grad hæmmer muligheden for at gennemføre undervisning af høj kvalitet på deres skole. Samtidig svarer 48 procent, at det går ud over undervisningen med praktiske aktiviteter at skolens materialer, faciliteter og lokaler ikke er gode nok.
”Nu bliver skolen mere praktisk, og det kommer eleverne til at mærke. Vi investerer milliarder i bedre faglokaler. Eleverne kan ikke lære at lave mad uden et køkken eller bygge noget uden et værksted. Det handler om at give lærerne og eleverne nogle ordentlige rammer, nu hvor de skal bruge mere tid i faglokalerne,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Om den markante investering i faglokaler
Midlerne bliver udmøntet til kommunerne i 2025, 2026 og 2027. Kommunerne har frihed til at bruge pengene ud fra en lokal vurdering af, hvordan de bedst styrker skolernes fysiske rammer. Flere kommuner er allerede i gang. Ifølge en undersøgelse foretaget af KL planlægger kommunerne forbedringer af faglokaler for over 1,4 milliarder kroner frem mod 2026. Midlerne går bl.a. til at opgradere lokaler til madkundskab, håndværk og design, naturfag og billedkunst.
Om Grundskolepanelets undersøgelse
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse blandt et fast panel af 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler. Panelet består af ledere, lærere, pædagoger og elever fra 4., 6. og 8. klasse. Som led i undersøgelsen er skolelederne blevet spurgt indtil, hvad der i øjeklikket hæmmer muligheden for at gennemføre undervisning af høj kvalitet på skolen. Den nye undersøgelse om ledelse og styringsmæssige rammer i skolen offentliggøres den kommende tid på uvm.dk.