Hop til indhold

Engbjergskolen i Herning er kåret som vinder af årets Undervisningsmiljøpris af Dansk Center for Undervisningsmiljø. 

Kåringen skyldes, at skolen har et stærkt fokus på elevdemokrati og elevinddragelse. Med igangsættelsen af miniråd, børneråd og elevråd i indskolingen og på mellemtrinnet har skolen formået at give eleverne en stærk stemme, der har haft indflydelse på skolens undervisningsmiljø. 

De forskellige råd på skolen har haft fokus på bevægelse, fællesskaber og leg. Eleverne har også fået lov til at forholde sig til, hvordan de helst så den fysiske indretning både inde og ude. 

I indskolingen har skolens miniråd blandt andet stået for at lave legekataloger til inspiration for alle børn i indskolingen. SFO-rådet har stået for afstemninger, hvor alle børn blandt andet har været med til at beslutte, hvad der skulle købes ind til SFO'en. 

Elevrådet i mellemtrinnet har arbejdet med elevsamtaler, der eksempelvis har øget fokus på elevernes fritid, og hvad de er stolte af i deres hverdag. 
Skolen har oplevet, at elevinddragelsen har styrket fællesskabet og skabt en helhed mellem skolen og SFO'en

Faktaboks

  • Undervisningsmiljøprisen er indstiftet i 2005 af daværende undervisningsminister Bertel Haarder.
  • Det er Dansk Center for Undervisningsmiljø, der sammen med sin bestyrelse indstiller tre vinderkandidater blandt de nominerede og kårer den endelige vinder.
  • Undervisningsmiljøprisen uddeles hvert år til et uddannelsessted, hvor ledelsen, medarbejderne eller eleverne har gjort en særlig indsats for at styrke undervisningsmiljøet lokalt på deres institution.
  • I alt var 32 uddannelsesinstitutioner nomineret til prisen i år.