Hop til indhold

Den tidligere VLAK-regering etablerede i 2017 en ”Pulje til løft af fagligt svage elever” (også kendt som "skolepuljen"). Puljen har til formål at reducere andelen af elever i almene klasser, der får under 4 i dansk og matematik ved folkeskolens prøver i 9. klasse. Dette skulle ske dels gennem et inspirationsprogram, der giver de deltagende skoler viden og inspiration, og dels ved en økonomisk pulje, der giver skolerne et økonomisk incitament til at løfte de fagligt svage elever.

En ny rapport fra Trygfondens Børneforskningscenter og VIA University College har undersøgt aktiviteter, erfaringer og effekter af skolepuljens andet år - skoleåret 2018/2019.

Der anvendes flere statistiske modeller til at analysere effekten af skolepuljen. Resultaterne fra nogle af rapportens statistiske analyser peger på, at skolepuljen har en lille positiv effekt på deltagerskolernes andel af elever, der ikke får mindst 4 i dansk og matematik. Omvendt viser resultaterne fra andre statistiske analyser, at skolepuljen ikke har en effekt. Derfor er det samlet set usikkert, om skolepuljen har haft en effekt. Dette skal sammenholdes med, at der efter skolepuljens første to år sammenlagt er blevet udbetalt knap 160 millioner kroner i præmiepenge.

Den 1. midtvejsrapport indikerede, at skolepuljen det første år havde en positiv effekt. Resultaterne var dog statistisk usikre.

Evalueringen viser også, at det at deltage i skolepuljen har påvirket skolernes fokus og økonomiske prioriteringer. Skolerne har blandt andet fået et øget fokus på de fagligt svage elever, på fagene dansk og matematik og på karakterer og prøveforberedende aktiviteter ved at deltage i skolepuljen.

Læs rapporten ”Evaluering af skolepuljen – 2. midtvejsrapport” (pdf)

Fakta: Om skolepuljen

Skolepuljen blev etableret i 2017 af den daværende VLAK-regering som et 3-årigt program med det formål at reducere andelen af elever i almene klasser, der får under 4 i dansk og matematik ved folkeskolens prøver i 9. klasse. Skolepuljen består af et inspirationsprogram, der giver de deltagende skoler viden og inspiration til at løfte de fagligt svageste elever, samt en økonomisk pulje giver skolerne et økonomisk incitament til at løfte de fagligt svage elever. Hver skole kunne opnå en præmie på mellem 1,3 og 1,5 millioner kroner om året i 2018 og 2019, hvis skolen reducerede andelen af elever, der fik under 4 i dansk eller matematik, med 5 procentpoint i 2018 og 10 procentpoint i 2019 i forhold til skolens gennemsnit ved prøverne i 2014-2016.
I alt har 127 folkeskoler fået tilbud om at deltage i skolepuljen. 104 skoler har valgt at deltage i skolepuljen. Heraf har 91 skoler deltaget i både puljen og inspirationsprogrammet i skoleåret 2018/2019, mens de resterende 14 skoler udelukkende deltog i den økonomiske pulje.

I 2019 besluttende den nuværende regering at nedlægge den økonomiske pulje efter to af de tre skoleår. Skoleåret 2018/2019 blev således det sidste, hvor de deltagende skoler kunne opnå en økonomisk præmie.