Hop til indhold

Overordnet viser analysen, at meget af den variation, der findes mellem skolerne – særligt i faglige præstationer og trivsel – skyldes elevernes baggrund. Ifølge undersøgelsen er det altså kun en ganske lille del af forskellene, som kan forklares af, at skolerne gør noget markant forskelligt. Det indikerer, at de danske folkeskoler generelt ligner hinanden i forhold til at skabe trivsel hos eleverne og til at løfte eleverne fagligt.

Læs rapporten "Analyse af karakteristika ved højt- og lavtpræsterende skoler" (pdf)

Bilag 1 og 2 til "Analyse af karakteristika ved højt- og lavtpræsterende skoler" (pdf)

 

Fakta

Om rapporten

  • Rapporten er udarbejdet af Epinion og beskriver karakteristika ved skoler, som i enten høj eller lav grad har implementeret folkeskolereformen, og ved skoler, som i enten høj eller lav grad har løftet eleverne fagligt til den bedste femtedel, og som har elever med høj trivsel.
  • Rapportens resultater kan ikke tolkes som årsagssammenhænge. Det kan altså ikke afgøres, om de nævnte karakteristika medfører, at skolerne præsterer godt. Analyserne beskriver udelukkende karakteristika ved højt- og lavt præsterende skoler på de undersøgte områder.

Om datagrundlaget

  • Rapporten bygger på et omfangsrigt datagrundlag, som kobler registerdata med spørgeskemadata fra følgeforskningsprogrammet til folkeskolereformen. Her har blandt andet elever, lærere, ledere og skolebestyrelser besvaret spørgeskemaundersøgelser årligt fra 2014 til 2018. 
  • I analysen er der anvendt en datadrevet tilgang, som blandt andet involverer machine learning, med henblik på at belyse hvad der karakteriserer højt- og lavtpræsterende folkeskoler.