Hop til indhold

Børne- og Undervisningsministeriet har desværre erfaret, at nogle af tallene i nedenstående nyhed er behæftet med fejl. Det fremgår nedenfor, at ”Sidste skoleår begyndte 4.000 elever færre på hovedforløbet end året før.” Det korrekte tal er 600. Det fremgår endvidere, at ”Den manglende tilgang slår særligt igennem hos de unge under 25, der ikke begynder direkte efter grundskolen. Her har der siden 2016/2017 været et fald i tilgangen på godt 2.200 unge.” Det korrekte tal er 1.850 unge. Ministeriet har den 8. januar 2020 berigtiget dette i en selvstændig nyhed[tilføjet 8.januar 2020] 

Knap 29.000 elever er efter sommerferien begyndt på erhvervsuddannelsernes grundforløb, som er uddannelsernes første del. Udviklingen står stille i forhold til sidste år. Samtidig viser de seneste tal et fald i antallet, der begyndte på hovedforløbet, som er den efterfølgende del af uddannelsen. Sidste skoleår begyndte 4.000 elever færre på hovedforløbet end året før.

Samlet betyder det, at færre tager en erhvervsuddannelse, og det er langt fra godt nok, mener børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

- Vores samfund har hårdt brug for håndværkere, butiksassistenter og alle de andre professioner, der kommer ud af vores erhvervsuddannelser. Derfor er det vigtigt, at vi fra hele samfundets side gør alt, hvad vi kan, for at gøre uddannelserne attraktive. Og det er de ikke, så længe vi ser så mange ende uden en læreplads, som tilfældet er nu.

Derfor er det en vigtig sag for regeringen at sikre flere lærepladser, understreger Pernille Rosenkrantz-Theil. 

- Uanset hvilken uddannelse man går i gang med, bør man forvente at kunne gennemføre den, som den er tiltænkt. På erhvervsuddannelserne kræver det, at der er lærepladser nok. Vi skal have fat i nogle helt andre værktøjer, end dem vi har nu, for at få dæmmet op for den udfordring, som de manglende lærepladser udgør. Det er et fælles ansvar at gøre erhvervsuddannelserne til et mere attraktivt valg.

Den manglende tilgang slår særligt igennem hos de unge under 25, der ikke begynder direkte efter grundskolen. Her har der siden 2016/2017 været et fald i tilgangen på godt 2.200 unge.

Se flere tal om elever på erhvervsuddannelserne på uddannelsesstatistik.dk.

Notat: se en uddybning af tallene for, hvor mange der er begyndt på erhvervsuddannelserne (pdf).