Hop til indhold

Gode måltidsvaner og forståelse for sammenhænge mellem fødevarer, sundhed og trivsel har stor betydning for børns videre liv, deres madvaner, madglæde og generelle sundhed. Formålet med puljen er derfor at styrke maddannelsen i folkeskolen og udbrede viden om madens rolle i dansk kultur.Gennem de otte projekter udvikles og afprøves blandt andet:

  • Tværfaglige læringsrollespil om madkultur før i tiden og nu
  • Læremidler og guides til samarbejde med lokale fødevareproducenter
  • En digital platform med pædagogiske spil med fokus på elevernes begrebsapparat inden for råvarer, madlavning m.v.
  • Et koncept for en temauge med fokus på mad, måltider og åben skole-forløb.

De otte projekter sætter fokus på maddannelse og -kultur som en del af folkeskolens undervisning og den varierede skoledag, herunder åben skole. Derudover er de anvendelsesorienterede med en tæt kobling mellem teori og praksis og inddrager lokale virksomheder til at styrke elevernes kendskab til, forståelse for og dannelse i forbindelse med madvaner, lokale råvarer, ernæring og produktion.

Samlet set dækker de otte projekter både indskoling, mellemtrin og udskoling, hvorved der udvikles forskelligt materiale målrettet alle folkeskolens klassetrin gennem puljen, som bliver tilgængeligt for andre kommuner og skoler efter projektperioden.

Projekterne løber til udgangen af 2019.

Følgende projekter er støttet:

Aalborg Kommune, Mad som ramme for en helhedsorienteret indsats for elever i indskolingen

Aarhus Kommune, Kend din mad

Ballerup Kommune, Kongens Jagtgilde. Mad, måltid og fødevareressourcer før og nu

Faaborg-Midtfyn Kommune, Cool Beans vol. 2

Lejre Kommune, Maddannelse med lokale rødder

Roskilde Kommune, Madens uge i skolen

Svendborg Kommune, Den madkulturelle mulepose til rejsen fra 0.-9. klasse

Vallensbæk Kommune, Projekt Breakfast Lab