Sikrede døgninstitutioner mv.
Hvis en ung fx har begået kriminalitet eller har behov for en særlig socialpædagogisk indsats, kan den unge blive anbragt på en sikret døgninstitution, særligt sikret afdeling, delvis lukket døgninstitution eller delvis lukket afdeling. Fælles for alle disse institutioner er, at de unge, der bor der, ikke kan forlade stedet. Derfor er der et behov for, at unge, der er undervisningspligtige, modtager undervisning i tilknytning til institutionen.
Specialundervisningstilbuddet på en sikret døgninstitution
Når en ung bor på en sikret døgninstitution mv., bliver den unge undervist i institutionens tilhørende specialundervisningstilbud. Den unge undervises i specialundervisningstilbuddet, uanset vedkommendes behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand. Undervisningen i tilbuddet skal dog til hver en tid tilpasses den enkelte elevs behov.
Reglerne for undervisningen i specialundervisningstilbud på sikrede døgninstitutioner mv.
Et specialundervisningstilbud på en sikret døgninstitution mv. skal følge de samme regler som et specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem (SBU). Specialundervisningstilbuddet skal efterleve folkeskolens regler om struktur og indhold og herunder tilbyde undervisning i folkeskolens fulde fagrække. Ligeledes skal fritagelse fra fag og prøver følge folkeskolelovens regler, og beslutningen skal træffes af en lokal skoleleder med kompetence hertil. Der er dog den forskel, at man i et special-undervisningstilbud på en sikret døgninstitution mv. kan undervise en elev i et kort målrettet undervisningsforløb på op til otte uger.
Korte målrettede undervisningsforløb
Undervisningen på sikrede døgninstitutioner skal overholde bestemmelserne i folkeskolelovens kapitel 2 og 2 a om struktur og indhold, bortset fra de tilfælde hvor en elev tilbydes korte målrettede undervisningsforløb. Et kort målrettet undervisningsforløb er individuelt og kan tilbydes en ung, der er anbragt i institutionen i kort tid. Det vil fx kunne være relevant, hvor den unge, på grund af misbrugsproblemer eller store huller i sin skolegang, har brug for en særlig indsats i dansk, engelsk og matematik.
Korte målrettede undervisningsforløb skal tilrettelægges af kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen i samarbejde med den anbringende kommune og tilbuddet. Undervisningsforløbet tilrettelægges individuelt ud fra en vurdering af elevens undervisningsbehov. De skal som minimum omfatte undervisning i fagene dansk og matematik. De korte målrettede forløb kan tilbydes elever, der ikke forventes at være anbragt ud over otte uger. Hvis en elev forventes anbragt i institutionen i længere tid, kan eleven ikke tilbydes et kort målrettet undervisningsforløb.
Centrale regler
Folkeskoleloven:
- § 22, stk. 5, om indgåelse af kvalitetsaftale som grundlag for henvisning af elever
- § 22 b, om indgåelse af kvalitetsaftale og dens indhold
Læs Folkeskoleloven (retsinformation.dk)
Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler m.v. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem:
- § 13, om korte målrettede undervisningsforløb
- § 16, om henvisning af børn og unge til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand på en sikret døgninstitution eller på en særligt sikret afdeling på en sikret døgninstitution
- § 17, om kommunens beslutning om at henvise til et kort målrettet forløb