Hop til indhold

Afgørelsen efter barnets lov kan enten være en afgørelse om anbringelse på børne- og ungehjemmet eller en afgørelse om barnets eller den unges behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling. 

Afgørelsen efter folkeskoleloven er en afgørelse om henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

Der er to måder at henvise elever til SBU på. Det kan ske ved, at et barn eller en ung er anbragt eller skal anbringes på det pågældende børne- og ungehjem, eller hvis det er vurderet, at barnet skal henvises som dagelev til specialundervisningstilbuddet.

Der kan kun henvises til et SBU i en anden kommune efter forudgående aftale med beliggenhedskommunen.

Henvisning af anbragte børn

For at henvise et anbragt barn eller ung til et specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem kræver det:

  • at eleven er anbragt eller skal anbringes på det pågældende børne- og ungehjem efter barnets lov og
  • at der er truffet afgørelse om, at det vil være mest hensigtsmæssigt at undervise eleven i specialundervisningstilbuddet på dette børne- og ungehjem. Det vil sige, at eleven har så store vanskeligheder, at det vurderes at være mest hensigtsmæssigt, at eleven i en kortere eller længere periode modtager undervisning i et specialundervisningstilbud, som er en integreret del af det samlede tilbud i børne- og ungehjemmet. Beslutningen om at undervise eleven i specialundervisningstilbuddet på børne- og ungehjemmet kræver en afgørelse om henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven.

Et barn eller en ung, der er anbragt, har ikke nødvendigvis så store vanskeligheder, at det samtidig er nødvendigt at undervise eleven i specialundervisningstilbuddet på børne- og ungehjemmet. En elev, der er anbragt, kan også henvises til et behandlings- og specialundervisningstilbud, en kommunal specialskole eller specialklasse eller  modtage undervisning i den almene folkeskole, alt efter hvilket undervisningsbehov eleven vurderes at have.

Henvisning af dagelever

For at henvise en dagelev til et SBU kræver det:

  • at eleven ikke bor på det pågældende børne- og ungehjem
  • at der både er truffet en afgørelse om støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov og 
  • at der er truffet en afgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven. 

Det valgte tilbud skal være egnet til at imødekomme både elevens behov for pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov og elevens behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Der skal være en god sammenhæng mellem de afdækkede behov og tilbuddet, således at der ikke anvendes en mere vidtgående indsats end nødvendigt. Det skal være vurderet, at elevens undervisningsbehov matcher med den målgruppe, der er for specialundervisningstilbuddet på børne- og ungehjemmet. 

Pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV)

Det er en betingelse for henvisning til et SBU, at der på baggrund af en PPV er truffet afgørelse om henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. 

Viser PPV’en, at eleven har behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, skal vurderingen indeholde et forslag til den nærmere ordning af specialundervisning og specialpædagogisk bistand.

Det er den kommune, hvor eleven aktuelt modtager sin undervisning, der er ansvarlig for den pædagogisk-psykologiske rådgivning. Det er derfor denne kommune, der skal udarbejde den PPV, som danner grundlag for afgørelsen om henvisning til et SBU. 

Henvisning til et lille undervisningsmiljø

Beliggenhedskommunen kan beslutte, at elever, som er henvist til et SBU og har behov for et lille undervisningsmiljø, kan henvises til et lille undervisningsmiljø i dette tilbud. 

Et lille undervisningsmiljø er kun en mulighed, hvis det er en del af et SBU, som er normeret til mindst 10 elever ved skoleårets begyndelse.

Løbende evaluering af elevens undervisningsbehov

En henvisning til et SBU er altid midlertidig. Beliggenhedskommunen er som skolekommune forpligtet til at følge udviklingen hos eleverne på tilbuddet og til – ved behov – at følge op på den enkelte elevs udvikling.

Ud fra en konkret vurdering af den enkelte elevs behov beslutter beliggenhedskommunen, om den iværksatte specialundervisning og anden specialpædagogiske bistand skal fortsætte eller ændres. Beliggenhedskommunen skal i forbindelse med vurderingen indgå i en dialog med lederen af tilbuddet.

Beliggenhedskommunen træffer beslutning om fortsættelse eller ændring af undervisningstilbuddet, herunder om eleven skal henvises til en folkeskole, en specialklasse eller en specialskole, på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering, der forholder sig til elevens aktuelle situation og behov.

Hvis eleven er henvist fra en anden kommune, skal opfølgningen ske i samarbejde med elevens handlekommune.

Tilbagekaldelse af kvalitetsaftalen 

Hvis et SBU ikke har en kvalitetsaftale med beliggenhedskommunen eller beliggenhedskommunen tilbagekalder kvalitetsaftalen med tilbuddet, kan tilbuddet ikke modtage elever. 

Ansvaret for elevernes videre undervisning – og for dagelever også behandling – afhænger af den enkelte elevs situation:

  • Hvad angår de elever, der bor på børne- og ungehjemmet, og som er anbragt der af beliggenhedskommunen, skal beliggenhedskommunen finde et andet undervisningstilbud, som imødekommer elevens behov.
  • Hvad angår de elever, der bor på børne- og ungehjemmet, og som er anbragt der af en anden kommune, skal beliggenhedskommunen hurtigst muligt orientere elevens handlekommune om, at specialundervisningstilbuddet ikke længere kan benyttes. Beliggenhedskommunen er skolekommune og har derfor ansvaret for – i samarbejde med handlekommunen – at finde et andet undervisningstilbud, som imødekommer elevens behov.
  • Hvad angår de elever, der bor i beliggenhedskommunen og er henvist til tilbuddet som dagelever, skal beliggenhedskommunen finde et andet tilbud, der imødekommer elevens behov.
  • Hvad angår de elever, der fra en anden kommune er henvist til tilbuddet som dagelever, skal beliggenhedskommunen hurtigst muligt orientere elevens handlekommune om, at tilbuddet ikke længere kan benyttes. Det er handlekommunen, der har ansvaret for at finde et andet tilbud, som imødekommer elevens behov.

Centrale regler

Folkeskoleloven:

  • §§ 12, stk. 2 og 22, stk. 5, om henvisning til specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem.

Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler m.v. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem:

  • §§ 14, 16 og 18, om henvisning til specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem, herunder sikrede døgninstitutioner, og løbende evaluering af elevens undervisningsbehov.

Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand:

  • §§ 2 og 3, om fremgangsmåde for iværksættelse af specialundervisning og specialpædagogisk bistand.
Sidst opdateret: 7. august 2025