Puljen bruges til at udvikle arbejdsmarkedsuddannelserne i takt med arbejdsmarkedets efterspørgsel efter nye kompetencer.
Som del af Aftale mellem den daværende S-regering og et bredt flertal i Folketinget om styrket undervisning for anbragte og udsatte børn og unge (Børnene Først på undervisningsområdet) af marts 2022 er der den 4. oktober 2023 fremsat lovforslag på området. Lovforslagene vil, såfremt de vedtages, bl.a. medføre en styrkelse af det kommunale myndighedsansvar for og tilsyn med specialundervisningen på de institutioner, der i dag kaldes interne skoler i dagbehandlingstilbud, på anbringelsessteder og på sikrede institutioner. Med aftalen er der i perioden 2023-2026 afsat puljemidler til kommunernes implementering af de forventede lovændringer.
Med aftalen mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Konservativ Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om styrket FGU som en hovedvej for de 43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse af 21. november 2023 blev der afsat 27,6 millioner kroner i 2024 til en pulje til løft af værksteds- og køkkenfaciliteter og undervisningsmaterialer på FGU.
Puljen er en del af Trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse af 12. september 2023 indgået mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter.
Med aftale finansloven for 2024 blev der afsat midler til en pulje til flere hænder i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) til de cirka 10 procent af kommunerne, der har det største behov for flere hænder i PPR.
Midlerne til puljen er finansieret af Nordatlantpuljen, som har til formål at understøtte, at fællesskabet mellem Færøerne, Grønland og Danmark udvikles og styrkes med respekt for hvert lands selvstændige identitet, kultur og sprog.
Modtagere af driftslignede tilskud fra Børne- og Undervisningsministeriet kan nu anmode om at få tilskud for 2024 udbetalt.
Børne- og Undervisningsministeriet har afsat midler til at gennemføre et forsøgs- og udviklingsprojekt om indsatser til øget gennemførelse på SOSU-uddannelserne med henblik på at videreudvikle, pilotafprøve og evaluere lovende indsatsers virkning i forhold til at styrke elevernes gennemførsel på SOSU-uddannelserne. Dette med henblik på at opnå mere solid og systematisk viden om, hvordan indsatserne virker.
Børne- og Undervisningsministeriet har i forbindelse med et forsøgs- og udviklingsprojekt om lærerkompetencer i den forberedende grunduddannelse (FGU) afsat midler til et pilotprojekt, hvori der skal udvikles, afprøves og evalueres en model for et FGU-pædagogisk lærerkursus.
Puljen er en del af Børne- og Undervisningsministeriets (BUVM)’s samlede indsats med at fremme undervisning og erindring om Holocaust og andre folkedrab.
Der er på finansloven for 2024 afsat 11 millioner kroner i 2024 og 15 millioner kroner i 2025 (2024 niveau) til en pulje til grøn efteruddannelse og undervisningsforløb på gymnasiale uddannelser. Af finansloven fremgår det, at ”bevillingen anvendes til en pulje med det formål at understøtte udviklingen af pædagogiske og didaktiske tilgange til undervisning i bæredygtighed samt kompetenceløft for undervisere, der mangler værktøjer”.
Som følge af Aftale mellem den daværende S-regering og et bredt flertal i Folketinget om styrket undervisning for anbragte og udsatte børn og unge (Børnene Først på undervisningsområdet) af marts 2022 er der vedtaget ny lovgivning, som trådte i kraft 1. januar 2024. Lovgivningen medfører en styrkelse af det kommunale myndighedsansvar for og tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem og på sikrede døgninstitutioner. Med aftalen er der i perioden 2023-2026 afsat puljemidler til kommunernes implementering af den nye lovgivning.
Som en del af den politiske aftale mellem regeringen og et bredt flertal om Ordblindepakke V fra oktober 2023 blev der afsat midler til kompetenceudvikling af lærere på FGU-institutionerne med fokus på bedre understøttelse af elever med ordblindhed.
Flere skal motiveres til at deltage i voksen-, efter- og videreuddannelse. Derfor blev der med den seneste trepartsaftale afsat 100 millioner kroner til dette i perioden 2018-2021. I efteråret 2022 blev det besluttet at forlænge puljen, så der også i 2023 kan søges om tilskud til opsøgende arbejde.
Børne- og Undervisningsministeriet udmelder et nyt rammeforsøg med udskolingsforløb i 8. og 9. klasse, der er rettet mod overgangen til erhvervsuddannelserne. Rammeforsøget er en videreførelse af det tidligere rammeforsøg med eud 8/9, som udsprang af den politiske aftale af 22. november 2018 "Fra folkeskole til faglært- erhvervsuddannelser til fremtiden".
Puljen skal understøtte, den lille gruppe af børn og unge med enten alvorlig synsnedsættelse og blindhed eller varigt høretab med behov for punktskrift eller tegnsprog har adgang til den nødvendige specialpædagogiske indsats.
Med Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om styrkelse af ordblindeområdet: De næste skridt for at styrke ordblindeområdet for børn, unge og voksne af september 2020 er der afsat midler i årene 2022-2024 til en pulje til at uddanne flere læsevejledere og ordblindelærere.
Med Aftale mellem den daværende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om styrkelse af ordblindeområdet: De næste skridt for at styrke ordblindeområdet for børn, unge og voksne af september 2020 er der afsat midler i årene 2022-2024 til en pulje til at uddanne flere læsevejledere og ordblindelærere.
Puljen skal understøtte, at elever på gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser kan komme på udvekslingsophold i Frankrig, Spanien eller Tyskland.
Der er afsat midler til at understøtte rammeforsøget med udskolingsforløb i 8. og 9. klasse, der er rettet mod overgangen til erhvervsuddannelserne. Rammeforsøget er en videreførelse af det tidligere rammeforsøg med eud 8/9, som udsprang af den politiske aftale af 22. november 2018 "Fra folkeskole til faglært- erhvervsuddannelser til fremtiden".
Den 16. marts 2022 indgik den daværende regering (S) og et bredt flertal i Folketinget en aftale om at styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge. Aftalen består af en række initiativer, der skal medvirke til en samlet styrkelse af undervisningen for elever i interne skoler på anbringelsessteder eller dagbehandlingstilbud. Med aftalen blev der blandt andet afsat midler til et initiativ ”Kend dine Rettigheder”, som har baggrund i et ønske om, at udsatte børn og unge skal kende deres rettigheder, samt relevante forvaltningsregler og rustes til at tage kritisk stilling og handle for at fremme egen og andres trivsel
Puljen skal understøtte, at elever på gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser eller forberedende grunduddannelser kan komme på studietur på Færøerne og i Grønland.