Hop til indhold

Udsyn i udskolingen – Kvantitativ evaluering af læringsorienteret uddannelsesvejledning

Undersøgelsen Udsyn i udskolingen – Kvantitativ evaluering af læringsorienteret uddannelsesvejledning bidrager med viden om og inspiration til lærere, skoler, kommuner og beslutningstagere i forhold til, hvordan vejledning koblet til undervisning kan have en effekt på elevernes valg af ungdomsuddannelse. Den zoomer ind på effekten af et skifte væk fra en valgorienteret vejledning til en læringsorienteret vejledning, hvor eleverne deltager i aktiviteter for at lære mere om forskellige uddannelser og job og ikke for at tage stilling til, om det er noget, de vil vælge. Undersøgelsen peger på, at det er muligt, at læringsorienteret vejledning kan få flere unge til starte på en ungdomsuddannelse.

Undersøgelsen Udsyn i udskolingen – Kvantitativ evaluering af læringsorienteret uddannelsesvejledning er gennemført af forskningsenheden i vejledning på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, sammen med forskningsenheden Social Inequality in Education and Beyond, Aarhus Universitet, og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).

 

Udsyn i udskolingen – Kvantitativ evaluering af læringsorienteret uddannelsesvejledning (pdf)

Sidst opdateret: 21. december 2021