![Forside til rapporten 'Plads til forskellighed Evaluering af indsatsen i satspuljeprojektet Mestring af skoledag og hverdagsliv'](https://www.uvm.dk/-/media/billeder/publikationer/2020/201218-forside-til-plads-til-forskellighed.png?h=854&w=605&la=da&hash=B1274995AF4C3834368E5B07A5E25191)
Plads til forskellighed - Evaluering af indsatsen i satspuljeprojektet Mestring af skoledag og hverdagsliv
I 2012 blev der gennemført en lovændring om inklusion af elever i den almindelige undervisning samt en aftale om, at 96 % af eleverne i folkeskolen skulle inkluderes i den almene folkeskole.
Ministeriet har igangsat indsatsen "Plads til forskellighed – Inkluderende fællesskaber" i kraft af satspuljeprojektet ”Mestring af skoledag og hverdagsliv”. Indsatsen har til formål at undersøge og skabe systematisk viden om, hvordan læringsmiljøet i de almindelige klasser kan udvikles og blive mere inkluderende.
I denne rapport evaluerer VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd indsatsen gennem tre analyser af henholdsvis:
- implementeringen af indsatsen
- indsatsens virkning på elevernes sociale relationer og oplevelser af læringsmiljøet
- indsatsens effekt på elevernes læring, trivsel, fravær og vanskeligheder.