Hvis du ønsker et tilbud om ordblindeundervisning for voksne, skal du henvende dig til det voksenuddannelsescenter (VUC), der ligger i det område, hvor du gerne vil deltage i undervisningen. Her kan du få oplysninger om, hvor undervisningen tilbydes.
Se oversigt over hvem der afholder undervisningen (ug.dk).
Se landkort over de forskellige VUC’er på Danske HF & VUC’s hjemmeside, hvor man kan få et overblik over udbydere fordelt i landet.
Samtale og test
Når du henvender dig til et uddannelsessted, der afholder ordblindeundervisning for voksne, kommer du til en samtale og en test, der viser, om ordblindeundervisning er det rette tilbud.
Viser testen, at du har behov for ordblindeundervisning, foretages der yderligere test, der skal vise hvilken undervisning, du skal tilbydes. På baggrund af de yderligere test opstilles en individuel plan for undervisningens mål og indhold, som drøftes med dig, inden undervisningen starter.
Viser testen, at ordblindeundervisning ikke er det rette tilbud, vejledes om hvilke tilbud, der er mere relevante. Det kan for eksempel dreje sig om specialundervisning for voksne, forberedende voksenundervisning (FVU) undervisning på en sprogskole eller andre relevante tilbud.
VUC og andre udbydere
Alle voksenuddannelsescentre udbyder ordblindeundervisning for voksne.
Derudover udbydes undervisningen af institutioner med overenskomst med VUC. Det er typisk oplysningsforbund og private initiativtagere, men også en lang række andre uddannelsesinstitutioner kan udbyde undervisningen. Undervisningen afholdes typisk på uddannelsesstedet, men kan også afholdes andre steder, for eksempel på virksomheder, i foreninger og i faglige organisationer.
Frit valg af udbyder
Du behøver ikke gå til undervisning i den kommune, hvor du bor men kan vælge at henvende dig til den udbyder af undervisningen, som passer dig bedst.
Ansvar
Voksenuddannelsescentrene har ansvaret for, at ordblindeundervisningen udbydes, så alle, der opfylder betingelserne, kan modtage undervisningen inden for en rimelig afstand.
Hvert voksenuddannelsescenter har ansvaret for udbuddet inden for et bestemt geografisk område.
Driftsoverenskomster
Ved indgåelse af driftsoverenskomster på området for ordblindeundervisning for voksne, skal følgende dokumenter bruges:
Visitation og genvisitering til OBU
Hvordan er visitationsprocessen for OBU?
Forløbet indledes med en samtale og en test, der viser om ordblindeundervisning er det rette tilbud. Viser testen, at der er behov for ordblindeundervisning, foretages der yderligere test, der viser, hvilken undervisning, der skal tilbydes. På baggrund af de yderligere test opstilles en individuel plan for undervisningens mål og indhold, som drøftes med den enkelte, inden undervisningen starter.
Afdækningen foregår som hovedprincip ved testdeltagerens fysiske fremmøde, men kan foregå virtuelt, hvis testdeltageren ønsker det, og uddannelsesinstitutionen vurderer, at det er fagligt forsvarligt. Ved virtuel afdækning gennemføres samtale og testning med Ordblindetesten individuelt via skærmdeling. Foruden de nuværende krav til optagelse, skal udbyder sikre sig, at testdeltageren har viden om muligheden for en fysisk optagelsesprocedure, således at valget om virtuel optagelse er deltagerens eget. Udbyder skal også sikre sig, at testdeltageren har de nødvendige digitale kompetencer samt det nødvendige udstyr for at kunne deltage i en virtuel optagelsesprocedure.
Visitationsprocessen for OBU er nærmere beskrevet i kapitel 3 om visitation i ministeriets vejledning om ordblindeundervisning for voksne (OBU-vejledningen), hvor visitationsprocessen også er afbilledet i en figur, for at skabe et samlet overblik over de forskellige elementer i processen.
Vejledningen kan findes på ministeriets hjemmeside
Vejledning om ordblindeundervisning for voksne (OBU) (retsinformation.dk)
Kan der genvisiteres til OBU?
Når der visiteres til OBU, gøres det ud fra forudsætningen om, at deltageren er i målgruppen for uddannelsestilbuddet og forventes at kunne følge undervisningen med udbytte. Et OBU-forløb tilrettelægges individuelt med udgangspunkt i deltagerens konkrete forudsætninger og behov. Af denne årsag bør målene for et undervisningsforløb kunne nås inden for den planlagte undervisning, det vil sige på ét forløb.
Der kan genvisiteres, hvis det på baggrund af den individuelle undervisningsplan og ved evalueringen af det forudgående undervisningsforløb vurderes, at deltageren har massive ordblindevanskeligheder, som kræver en længerevarende indsats, eller deltageren fortsat vil have væsentligt udbytte af undervisningen.
I forbindelse med genvisitering skal muligheden for deltagelse i et andet relevant undervisningstilbud i stedet for OBU altid overvejes.
Hjælp til Ordblindetesten
Hvem må indhente en deltagers ordblindetest?
Hvis en deltager undervejs i undervisningsforløbet skifter til en anden uddannelsesinstitution, er det ikke nødvendigt for den nye institution at teste deltageren. Det vil derimod være nødvendigt for den nye institution at indhente deltagerens testresultat. For at den nye institution kan indhente deltagerens ordblindetest, kræver det, at deltageren udfylder en samtykkeerklæring, hvorved deltageren giver sit samtykke til, at den nye institution må indhente testresultatet. Find skabelonen til samtykkeerklæringen (viden.stil.dk).
Hvem skal man kontakte, hvis man har brug for teknisk support til Ordblindetesten?
Har man behov for teknisk support til Ordblindetesten, kan man kontakte Styrelsen for It og Lærings Test og Prøver support. Find vejledning til teknisk support (viden.stil.dk).
Her fremgår det også, hvem fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet man kan kontakte, hvis man har brug for ordblindefaglig support.
Når man skal godkende Ordblindetesten, skal man vælge uddannelsesniveau. Hvilket uddannelsesniveau skal man vælge, når man vil visitere til ordblindeundervisning for voksne (OBU)?
For voksne testdeltagere angives ”OBU”, når vedkommende testes i forbindelse med visitering til Ordblindeundervisning for Voksne (OBU). Det gælder uanset, hvilken uddannelsesbaggrund den voksne kommer med.
Vurdering af gule testscores på Ordblindetesten
Kan en gul testscore på Ordblindetesten være adgangsgivende til OBU?
Fra 1. januar 2021 ensrettes praksis for vurdering af testscores på Ordblindetesten på tværs af det specialpædagogiske støtteområde (SPS) og ordblindeundervisning for Voksne (OBU). Det betyder, at gule testscores i særlige tilfælde også vil kunne give adgang til OBU, hvis supplerende tests og vurderinger understøtter det.
Hvad er kriterierne for vurdering af en gul testscore på Ordblindetesten?
Kriterier til brug i særlige tilfælde ved gule testscores
Visitation til OBU for kursister med en gul testscore kan godkendes, hvis det vurderes, at 3 ud af følgende 4 kriterier er opfyldt
- Mindst én af rigtighedsprocenterne i Ordblindetestens delprøve 1, ”Find stavemåden”, eller delprøve 2, ”Find det, der lyder som et ord”, er under 80.
Det kan aflæses af rigtighedsprocenterne på testrapporten, om kriteriet er opfyldt. - Der er i løbet af eleven/den studerendes skoleliv lagt en fokuseret indsats målrettet de fonologiske vanskeligheder. Indsatsen skal være foregået i skoleregi og/eller være varetaget af fagfolk. Det er således ikke nok, at forældre har været gode til at støtte op om lektielæsning mv.
Kriteriet kan siges at være opfyldt, hvis der forud for testtidspunktet med Ordblindetesten er gennemført en specialpædagogisk indsats målrettet fonologiske vanskeligheder, som har bevirket, at testdeltageren kan have opøvet sine færdigheder inden for fonologisk omkodning på en måde, der kan have påvirket testresultatet. - Det er via supplerende test dokumenteret, at eleven/den studerende har stavefejl, som er karakteristiske ved ordblindhed i form af lydstridige stavefejl og/eller en høj andel af stavefejl. Dokumentationen gælder kun, hvis der er anvendt test af en sværhedsgrad, som svarer til uddannelsesniveauet eller lavere.
Det anbefales at anvende ’Hverdagsstavning for voksne – ortografisk staveprøve’ som grundlag for vurderingen. Testen findes på ministeriets hjemmeside. Hvis minimum 30 procent af staveordene er fejlstavninger, eller der forekommer mange lydstridige stavefejl, kan kriteriet siges at være opfyldt. - Det er via supplerende test dokumenteret, at eleven/den studerende har et ringe læseflow med hyppige brud og læsefejl. Dokumentationen gælder kun, hvis der er anvendt test af en sværhedsgrad, som svarer til uddannelsesniveauet eller lavere.
Kriteriet kan siges at være opfyldt, hvis der anvendes en afdækningsmetode, som sikrer dokumentation for antal og karakter af læsefejl, samt en beskrivelse af testdeltagerens øvrige læseflow.
I de tilfælde, hvor en voksen ikke opfylder tre ud af de fire kriterier, skyldes vanskelighederne ikke en funktionsnedsættelse, der berettiger til OBU. I disse tilfælde vil der ofte være behov for andre typer af indsatser, som ikke er omfattet af OBU. Andre indsatser kan for eksempel være tilbud om læse- og skrivekurser på uddannelsesstedet, FVU eller andre tiltag målrettet forbedring af læse- og skrivefærdigheder.
Ved valg af supplerende test, skal den test-ansvarlige lægge vægt på funktionelle test, som afdækker det aktuelle færdighedsniveau inden for læsning og stavning. Det anbefales ikke, at man tester yderligere med henblik på udredning af fonologisk omkodning, da disse færdigheder allerede er afdækket med Ordblindetesten.
Det konkrete testmateriale, som dokumenterer andelen og karakteren af stave- og læsefejl, opbevares sammen med Ordblindetesten og andet relevant materiale til brug for visitationen.
Hvornår kan man have en formodning om, at en gul testscore på Ordblindetesten kan være adgangsgivende til OBU?
Det kan man, når den voksnes vanskeligheder primært bunder i vanskeligheder med fonologisk omkodning, hvilket indikerer mulig ordblindhed. Det kan man afdække med samtale og supplerende testning.
Mistanken kan for eksempel opstå på baggrund af lave rigtighedsprocenter i Ordblindetestens deltest 1 og 2, baggrundsoplysninger om tidligere specialpædagogiske indsatser eller faglige iagttagelser.
Kan man visitere til OBU samtidig med, at man søger SPS?
Ja, det kan man godt. Man skal være opmærksom på, at der alene kan visiteres til OBU, når vurderingskriterierne er opfyldt. Det vil sige, at baggrundsoplysningerne skal give tydelige indikationer på, at borgeren selv oplever at være ordblind og på tidligere specialpædagogiske indsatser, samt at rigtighedsprocenterne i deltestene på ordblindetesten skal være lave.
Visitation til OBU for kursister med en gul testscore kan alene godkendes, hvis det vurderes, at 3 ud af 4 kriterier er opfyldt.
Test-ansvarlige skal desuden generelt være opmærksomme på, at der ikke kan visiteres til OBU, når der er givet afslag på SPS.