Her kan du finde information om undervisningsmiljøloven.
Elever, studerende og andre deltagere i offentlig og privat undervisning har ret til et godt undervisningsmiljø, således at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Undervisningsmiljøet på skoler og uddannelsesinstitutioner (uddannelsessteder) skal fremme deltagernes muligheder for udvikling og læring og omfatter derfor også uddannelsesstedets psykiske og æstetiske miljø. Det gælder, uanset om der er tale om offentlige eller private uddannelsessteder. Undervisning, der bl.a. udføres som led i uddannelse af forsvarets militære personel i forbindelse med egentlig militærtjeneste, er undtaget fra undervisningsmiljøloven.
Et godt undervisningsmiljø er en elementær og grundlæggende rettighed for elever og studerende mv., der samler trådene fra den meget omfattende regulering, der er foretaget gennem lovgivningen på en række ministerområder, og som på hvert sit område giver elever og studerende mv. en række rettigheder til gode sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold.
Elever, studerende og andre deltagere har ret til at vælge undervisningsmiljørepræsentanter til at varetage deres interesser over for uddannelsesstedets ledelse med hensyn til opfyldelse af pligten til et sundt og sikkert undervisningsmiljø. Undervisningsmiljørepræsentanterne deltager i uddannelsesstedets sikkerheds- og sundhedsarbejde, når der behandles forhold af betydning for elevers og studerendes undervisningsmiljø. Uddannelsesstedets ledelse kan tillade, at elever og studerende m.fl. tillægges mere vidtgående indflydelse på undervisningsstedets undervisningsmiljø.
Uddannelsesstedets ledelse skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø på uddannelsesstedet. Undervisningsmiljøvurderingen skal være tilgængelig på uddannelsesstedet for elever og studerende og andre interesserede. Den skal revideres, når der sker ændringer, der har betydning for undervisningsmiljøet, dog mindst hvert tredje år.
Læs mere om undervisningsmiljøvurdering her
Grundskoler og ungdomsuddannelser skal have en antimobbestrategi, herunder en strategi mod digital mobning. Strategien skal revideres efter behov.
Undervisningsmiljøloven fastsætter ikke specifikke krav til indholdet af antimobbestrategien, men den skal give fælles retningslinjer for arbejdet med mobning ved at beskrive, hvordan uddannelsesstedets ledelse vil forebygge og håndtere mobning.
Antimobbestrategien kan derfor med fordel indeholde uddannelsesstedets forståelse af centrale begreber som mobning og digital mobning og en angivelse af, hvordan mobning forebygges. Det er også relevant at angive, hvordan mobning forebygges, herunder hvordan f.eks. elever og forældremyndighedsindehavere inddrages, og hvordan uddannelsesstedets ledelse løbende kan være opmærksom på indgriben og genoprettelse i tilfælde af mobning, herunder om hvem på uddannelsesstedet, som er ansvarlige for at viderebringe bekymringer eller klager, og om hvordan elever m.fl. inddrages i processen.
Grundskoler og ungdomsuddannelser skal udarbejde en handlingsplan, hvis:
En handlingsplan er et dokument, som kort ridser op, hvordan den givne problemstilling med det psykiske undervisningsmiljø tænkes løst i form af en beskrivelse af de handlinger, der vurderes at være nødvendige. Ved at nedfælde, hvordan problemerne løses, kan der skabes en fælles retning for det genoprettende arbejde. Der er ingen formkrav til handlingsplanen.
Foranstaltningerne i handlingsplanen kan være kort- eller langsigtede og kan ligge på skole-, klasse- eller individniveau. Foranstaltningerne kan f.eks. være:
Handlingsplanen skal være udarbejdet senest 10 arbejdsdage efter, at der er modtaget oplysninger om problemerne. Uddannelsesstedets ledelse skal informere de berørte elever og for elever undergivet forældremyndighed informeres både eleverne og forældremyndighedsindehaverne om indholdet af handlingsplanen og om eventuelle midlertidige foranstaltninger.
Uddannelsesstedets ledelse skal gennemføre de planlagte foranstaltninger i overensstemmelse med handlingsplanen eller sørge for, at dette sker.
Det er muligt at klage over uddannelsesstedernes opfyldelse af undervisningsmiljøloven.