Hop til indhold

Elever, studerende og andre deltagere i offentlig og privat undervisning har ret til et godt undervisningsmiljø, således at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Undervisningsmiljøets indhold og undtagelser

Undervisningsmiljøet på skoler og uddannelsesinstitutioner (uddannelsessteder) skal fremme deltagernes muligheder for udvikling og læring og omfatter derfor også uddannelsesstedets psykiske og æstetiske miljø. Det gælder, uanset om der er tale om offentlige eller private uddannelsessteder. Undervisning, der bl.a. udføres som led i uddannelse af forsvarets militære personel i forbindelse med egentlig militærtjeneste, er undtaget fra undervisningsmiljøloven. 

En grundlæggende rettighed

Et godt undervisningsmiljø er en elementær og grundlæggende rettighed for elever og studerende mv., der samler trådene fra den meget omfattende regulering, der er foretaget gennem lovgivningen på en række ministerområder, og som på hvert sit område giver elever og studerende mv. en række rettigheder til gode sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold.

Undervisningsmiljørepræsentanter

Elever, studerende og andre deltagere har ret til at vælge undervisningsmiljørepræsentanter til at varetage deres interesser over for uddannelsesstedets ledelse med hensyn til opfyldelse af pligten til et sundt og sikkert undervisningsmiljø. Undervisningsmiljørepræsentanterne deltager i uddannelsesstedets sikkerheds- og sundhedsarbejde, når der behandles forhold af betydning for elevers og studerendes undervisningsmiljø. Uddannelsesstedets ledelse kan tillade, at elever og studerende m.fl. tillægges mere vidtgående indflydelse på undervisningsstedets undervisningsmiljø.

Undervisningsmiljøvurdering (UMV)

Uddannelsesstedets ledelse skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø på uddannelsesstedet. Undervisningsmiljøvurderingen skal være tilgængelig på uddannelsesstedet for elever og studerende og andre interesserede. Den skal revideres, når der sker ændringer, der har betydning for undervisningsmiljøet, dog mindst hvert tredje år.  

Undervisningsmiljøvurderingen skal mindst indeholde følgende elementer:

  • Kortlægning af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø
  • beskrivelse og vurdering af eventuelle undervisningsmiljøproblemer
  • udarbejdelse af en handlingsplan, hvor det fremgår, i hvilken takt og rækkefølge de konstaterede problemer skal løses
  • forslag til retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.

Uddannelsesstedets ledelse skal inddrage undervisningsmiljørepræsentanterne i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på undervisningsmiljøvurderingen. 

Antimobbestrategier på grundskoler og ungdomsuddannelser

Grundskoler og ungdomsuddannelser skal have en antimobbestrategi, herunder en strategi mod digital mobning. Strategien skal revideres efter behov. 

Undervisningsmiljøloven fastsætter ikke specifikke krav til indholdet af antimobbestrategien, men den skal give fælles retningslinjer for arbejdet med mobning ved at beskrive, hvordan uddannelsesstedets ledelse vil forebygge og håndtere mobning. 

Antimobbestrategien kan derfor med fordel indeholde uddannelsesstedets forståelse af centrale begreber som mobning og digital mobning og en angivelse af, hvordan mobning forebygges. Det er også relevant at angive, hvordan mobning forebygges, herunder hvordan f.eks. elever og forældremyndighedsindehavere inddrages, og hvordan uddannelsesstedets ledelse løbende kan være opmærksom på indgriben og genoprettelse i tilfælde af mobning, herunder om hvem på uddannelsesstedet, som er ansvarlige for at viderebringe bekymringer eller klager, og om hvordan elever m.fl. inddrages i processen.

Handlingsplaner for problemer med det psykiske undervisningsmiljø

Grundskoler og ungdomsuddannelser skal udarbejde en handlingsplan, hvis:

  • ledelsen konstaterer problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning eller lignende
  • uddannelsesstedets ledelse eller en elevs forældremyndighedsindehavere anser det for nødvendigt som følge af elevens bekymrende tilstand eller adfærd, herunder sygdom og fravær, på grund af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning eller lignende. 

En handlingsplan er et dokument, som kort ridser op, hvordan den givne problemstilling med det psykiske undervisningsmiljø tænkes løst i form af en beskrivelse af de handlinger, der vurderes at være nødvendige. Ved at nedfælde, hvordan problemerne løses, kan der skabes en fælles retning for det genoprettende arbejde. Der er ingen formkrav til handlingsplanen. 

Mulige foranstaltninger i en handlingsplan

Foranstaltningerne i handlingsplanen kan være kort- eller langsigtede og kan ligge på skole-, klasse- eller individniveau. Foranstaltningerne kan f.eks. være:

  • Indførelse af ekstra tilsyn i skolegården
  • Skærpelse af fokus på fælles retningslinjer for god klasseledelse
  • Synlig ledelse med fokus på relationskompetence og inkluderende fællesskaber
  • Afholdelse af en temauge om trivsel/mobning for årgangen/hele skolen
  • Indsættelse af en ekstra lærer/pædagog i udvalgte timer
  • Lade klasserne udarbejde deres egne klasseprincipper for trivsel/at være en god kammerat/adfærd på de sociale medier, eller det eleverne selv finder aktuelt
  • Lave øvelser i klassen, der skaber dialog og refleksion over, hvilke udfordringer og opmærksomhedspunkter der kan opstå, når man kommunikerer på nettet
  • Igangsættelse af forskellige fællesskabsskabende aktiviteter i klassen
  • Sætte mobning og klassens trivsel på dagsordenen til forældremøder
  • Afholdelse af individuelle trivselsmøder med hver enkelt elev – eventuelt årligt eller halvårligt
  • Overvejelse i henhold til ordensreglerne af klasseskift for en eller flere berørte elever.

Tidsfrister og gennemførelse

Handlingsplanen skal være udarbejdet senest 10 arbejdsdage efter, at der er modtaget oplysninger om problemerne. Uddannelsesstedets ledelse skal informere de berørte elever og for elever undergivet forældremyndighed informeres både eleverne og forældremyndighedsindehaverne om indholdet af handlingsplanen og om eventuelle midlertidige foranstaltninger. 

Uddannelsesstedets ledelse skal gennemføre de planlagte foranstaltninger i overensstemmelse med handlingsplanen eller sørge for, at dette sker.

Klagemuligheder

Det er muligt at klage over uddannelsesstedernes opfyldelse af undervisningsmiljøloven.

Læs mere om klagemulighederne

Sidst opdateret: 19. august 2025