Hop til indhold

Du kan som forælder eller elev klage over et uddannelsessted, hvis du mener, at uddannelsesstedet ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning eller ikke gør tilstrækkeligt for at standse en konkret situation med mobning.

Det gælder også, hvis du er uenig med uddannelsesstedet, om der foregår mobning.

Du kan klage på vegne af dig selv eller dit barn, og klageadgangen gælder for både grundskoler (herunder også frie grundskoler) og ungdomsuddannelserne.

Du kan klage, hvis

  • uddannelsesstedet ikke har en antimobbestrategi (herunder en strategi for håndtering af digital mobning), eller hvis den eksisterende antimobbestrategi ikke er egnet til formålet
  • du ikke mener, at uddannelsesstedet har undersøgt en konkret sag godt nok
  • uddannelsesstedet ikke har udarbejdet eller gennemført en handlingsplan på baggrund af en henvendelse om mobning, eller hvis du ikke er enig i, at handlingsplanen er tilstrækkelig til at løse problemet
  • uddannelsesstedet ikke har gennemført de midlertidige foranstaltninger, der er nødvendige for at gribe ind over for mobningen frem til iværksættelse af handlingsplanen
  • uddannelsesstedet ikke har informeret de berørte elever/forældre om planlagte tiltag.

Sådan klager du

Du klager ved at henvende dig direkte til uddannelsesstedet.

Hent klageformular, du kan sende til uddannelsesstedet (docx)

Vurdering af klagen

Hvis henvendelsen vedrører en folkeskole, vil det være kommunen, som skal behandle din klage. Hvis henvendelsen vedrører en privatskole, en ungdomsuddannelse eller anden selvejende uddannelsesinstitution vil det være uddannelsesstedets bestyrelse, som skal behandle din klage.

Får du ikke fuldt ud medhold, og er du ikke enig i vurderingen, skal kommunen/bestyrelsen sende din klage videre til Den Nationale Klageinstans mod Mobning hos Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som herefter vil behandle klagen.

Til den ansvarlige myndighed

Reglerne for klagebehandlingen fremgår af Undervisningsmiljøloven og Bekendtgørelse om behandling af klager om mobning eller lignende.

Hvis Den Nationale Klageinstans mod Mobning i sin behandling af en klage når frem til, at uddannelsesstedets ledelse eller kommunen/bestyrelsen har tilsidesat en handlepligt, som fortsat består, har klageinstansen adgang til at udstede et påbud til kommunen/bestyrelsen om at opfylde pligten inden for en rimelig frist. Klageinstansen har desuden adgang til i særlige tilfælde at sanktionere, hvis et påbud ikke efterleves. Det gælder dog kun for klager over selvejende uddannelsessteder. Hvis klagen omhandler et kommunalt uddannelsessted, kan styrelsen i stedet oversende sagen til det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen.

Den Nationale Klageinstans mod Mobning kan kontaktes ved spørgsmål til behandlingen af klager, ligesom Styrelsen for Undervisning og Kvalitet også kan kontaktes ved behov for generel vejledning om Undervisningsmiljøloven.

Sidst opdateret: 19. august 2025