Hop til indhold

I TALIS 2024 deltager Danmark med:

  • lærere og skoleledere fra 7.-10. klassetrin
  • lærere og ledere fra erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser
  • pædagogisk personale og ledere fra dagtilbudsområdet for de 3-6-årige

Temaer og resultater fra skoleområdet

Inden for grundskoler og ungdomsuddannelser afdækker undersøgelsen blandt andet følgende temaer:

  • Uddannelse og kompetenceudvikling
  • Lærernes beskrivelse af deres undervisning
  • Den pædagogiske ledelse på skolen
  • Det faglige samarbejde på skolen
  • Feedback til lærere
  • Læreres og lederes jobtilfredshed

Den internationale rapport fokuser primært på grundskolens 7.-10. klassetrin.

Hovedresultater på grundskoleområdet

Danske lærere oplever mere respekt om lærerjobbet

37 procent af danske lærere i grundskolen oplever, at lærerjobbet er respekteret af samfundet. Det er lidt mere end en fordobling siden 2018 og flere end gennemsnittet i OECD. Det er også mere end i Norge, Sverige og Island. 83 procent af de danske lærere oplever samtidig, at forældrene værdsætter deres arbejde.

Lærere på tværs af lande bruger mere tid på at håndtere uro

Folkeskolelærerne bruger 16 procent af undervisningstiden på at opretholde ro og orden, mens lærerne i de frie grundskoler bruger 11 procent af tiden på det. For grundskoleområdet samlet er det en stigning på 4 procentpoint fra 2018 til 2024. Den gennemsnitlige andel tid danske lærere bruger på at opretholde ro og orden er på niveau med lærerne i Norge og Sverige og lavere end lærerne i Finland, Island og OECD som gennemsnit.

Skoler i nordiske lande oplever oftest problematisk elevadfærd

På ni procent af grundskolerne sker det månedligt, at en elev har en voldelig adfærd, som medfører fysisk skade på andre elever, viser rapporten. Samtidig er der ifølge skolelederne oftere situationer med problematisk elevadfærd i form af voldelige episoder, trusler, hærværk og tyveri eller mobning sammenlignet med øvrige OECD-lande. Det sker dog sjældnere i Danmark end i Finland, Norge og Sverige.

Inklusion fylder meget for både lærere og skoleledere

22 procent af lærerne angiver inklusion som en kilde til stress i deres arbejde, og 59 procent af lærerne oplever behov for kompetenceudvikling i inklusion. Samtidig rapporterer 29 procent af skolelederne, at arbejdet med at tilpasse rammerne til elever med særlige behov i høj grad er er kilde til stress. Inklusion var også et fremtrædende emne i TALIS 2018.

Resultaterne på ungdomsuddannelsesområdet offentliggøres i november 2025.

Temaer på dagtilbudsområdet

På dagtilbudsområdet afdækker undersøgelsen blandt andet disse temaer:

  • Lederes og det pædagogiske personales forståelse af børns trivsel, læring og udvikling
  • Pædagogiske praksisser i arbejdet med børnene
  • Pædagogisk ledelse i dagtilbud
  • Lederes og det pædagogiske personales uddannelse og kompetenceudvikling, herunder behov og barrierer for yderligere kompetenceudvikling
  • Det pædagogiske personales og lederes jobtilfredshed

Resultaterne på dagtilbudsområdet offentliggøres i december 2025.

Om TALIS

TALIS er en international undersøgelse af lærere og pædagogers pædagogiske praksis, undervisningsmetoder og holdninger til deres arbejde samt af ledelsers rolle og funktioner.

Undersøgelsen omfatter grundskolens 0.-6. klasse, grundskolens 7.-10. klasse og ungdomsuddannelser (erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser). Siden 2018 omfatter undersøgelsen også dagtilbudsområdet.

TALIS-undersøgelsen gennemføres af OECD i over 50 lande fordelt på 6 kontinenter. I Danmark gennemføres den af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i samarbejde med Styrelsen for It og Læring.

Danmark har deltaget i TALIS siden den første undersøgelse i 2008. Siden er undersøgelsen også gennemført i 2013, 2018 og senest i 2024.

Sidst opdateret: 28. oktober 2025