Hop til indhold

TALIS (Teaching and Learning International Survey) er en international undersøgelse, der gennemføres i OECD-regi hvert sjette år.

TALIS undersøger blandt andet:

  • lærernes og pædagogernes ønsker til og deltagelse i faglig kompetenceudvikling, f.eks. efteruddannelse
  • lærernes og pædagogernes beskrivelse af deres praksis og metoder og deres holdninger til dette
  • den pædagogiske ledelse på skoler og i dagtilbud
  • det faglige samarbejde på skoler og i dagtilbud
  • anerkendelse, evaluering og feedback til lærere og pædagoger
  • læreres, pædagogers og leders jobtilfredshed
  • lederes og det pædagogiske personales forståelse af børns trivsel, læring og udvikling

Værdifuld viden om fagprofessionelles behov og muligheder

Danmark deltager i TALIS-undersøgelsen for at sikre en større viden om blandt andet læreres, pædagogers og lederes praksis, professionelle udvikling og arbejdet med læringsmiljøer på skoler og i dagtilbud.

Resultatet af undersøgelsen giver værdifuld viden om, hvilke muligheder og behov danske lærere og pædagoger har for faglig og professionel udvikling, og om hvordan deres ledere fremmer deres udvikling.

Resultaterne giver mulighed for at følge udvikling over tid og sammenligne resultater på tværs af lande og på tværs af uddannelsesområder.

TALIS-resultaterne kan være med til at give politikere og andre beslutningstagere et dokumenteret grundlag for at træffe beslutninger og udvikle politikker på undervisningsområdet.

Om TALIS

TALIS er en international undersøgelse af lærere og pædagogers pædagogiske praksis, undervisningsmetoder og holdninger til deres arbejde samt af ledelsers rolle og funktioner.

Undersøgelsen omfatter grundskolens 0.-6. klasse, grundskolens 7.-10. klasse og ungdomsuddannelser (erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser). Siden 2018 omfatter undersøgelsen også dagtilbudsområdet.

TALIS-undersøgelsen gennemføres af OECD i over 50 lande fordelt på 6 kontinenter. I Danmark gennemføres den af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i samarbejde med Styrelsen for It og Læring.

Danmark har deltaget i TALIS siden den første undersøgelse i 2008. Siden er undersøgelsen også gennemført i 2013, 2018 og senest i 2024.

Sidst opdateret: 27. oktober 2025