Danske børn og unge skal kunne skabe kreativt med teknologi og ikke blot være brugere af den. Den teknologiske udvikling går hurtigt, og i takt hermed er der brug for et fornyet fokus på at styrke teknologi i undervisningen på alle uddannelsesniveauer.
Handlingsplan for teknologi i undervisningen har to mål:
Mål 1: Danske børn, unge og voksnes teknologiforståelse og digitale kompetencer skal styrkes på alle uddannelsesniveauer – så de kan være med til at skabe fremtidens samfund.
Mål 2: Danmarks styrkeposition i forhold til anvendelsen af it i undervisningen skal fastholdes og fortsat udvikles – vi skal tage hånd om både teknologiens muligheder og faldgruber, så alle bliver så dygtige, som de kan.
Handlingsplanen indeholder fem indsatsområder for at realisere de to mål:
- Der er behov for at styrke teknologiforståelse i uddannelsernes mål og indhold, så alle børn, unge og voksne opnår muligheden for at forholde sig kritisk til teknologien og forme den frem for blot at bruge den.
- Der er behov for at styrke kompetencer hos lærere, ledere og pædagogisk personale til at bruge it i undervisningen samt undervise i teknologiforståelse
- Der er behov for at kvalificere den pædagogiske og didaktiske anvendelse af it i undervisningen
- Der er behov for fortsat videreudvikling af en brugervenlig og velfungerende digital infrastruktur
- Der er behov for større bevidsthed om dataetik og kvalificeret brug af data om eleverne og deres læring
En rådgivningsgruppe for teknologi i undervisningen og Regeringens Disruptionråd har rådgivet om handlings-planens initiativer.
Styring
Styrelsen for It og Læring koordinerer handlingsplanen.