Institutionens leder har i forbindelse med ansættelse ansvaret for at vurdere og beslutte om den valgte kandidat har de nødvendige faglige kompetencer til at undervise på en gymnasial uddannelse. Vurderingen skal ske på baggrund af de gældende regler i lov om de gymnasiale uddannelser, pædagogikumbekendtgørelsen og reglerne om faglige mindstekrav.
Krav til faglig kompetence
For at have faglig kompetence til at undervise i fag på de gymnasiale uddannelser skal man som udgangspunkt have en kandidateksamen i et eller flere fag i den gymnasiale fagrække. Kandidatuddannelser rettet mod undervisning på de gymnasiale uddannelser består af henholdsvis et centralt fag og et sidefag.
Uddannelsen skal have en sådan faglig og metodisk bredde og dybde, at kandidaten kan undervise forsvarligt i alle sine fag på alle gymnasiale niveauer.
Et centralfag skal indeholde mindst 120 ECTS og samtidig opfylde kravene i de faglige mindstekrav. Bemærk, at hvis en lærers sidefag ligger uden for den pågældendes centrale fags fagområde og ikke har faglig sammenhæng med det centrale fag, skal læreren have mindst 120 ECTS i sit sidefag mod normalt 90 ECTS. Et fagområde er defineret af opdeling i de faglige mindstekrav og er i denne sammenhæng ikke synonymt med fakultet.
Reglerne om vægtning af det centrale fag og sidefag er nærmere beskrevet i vejledningen og fremgår også af § 31 i uddannelsesbekendtgørelsen (retsinformation.dk)
Vejledninger til vurdering af faglig kompetence
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet en vejledning til vurdering af kandidaters faglige kompetencer. Institutionens leder kan bruge vejledningen i sin vurdering af kandidaters faglige kompetencer.
- Vejledning til vurdering af faglig kompetence (pdf)
- Vejledende oversigt over universitetsuddannelser som opfylder de faglige mindstekrav til undervisning i gymnasiefag (pdf)
- Vejledning om undervisningskompetence i de nye gymnasiale fag (pdf)
De faglige mindstekrav til undervisning på gymnasiale uddannelser, herunder den krævede faglige og metodiske bredde og dybde i de enkelte fag, er også beskrevet i Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb (Faglige mindstekrav) (retsinformation.dk)
Andre måder at opnå faglig kompetence
Har man en uddannelse, der ikke direkte sigter mod undervisning i fag på de gymnasiale uddannelser, kan man opnå faglig kompetence, hvis man gennem anden uddannelse opfylder minimumskravene til ECTS-point. Dertil skal man kunne dokumentere, at man har opnået kvalifikationer, der opfylder de faglige mindstekrav, som fremgår af:
I de tekniske, teknologiske (herunder informationsteknologiske), naturvidenskabelige og erhvervsøkonomisk orienterede fag er det muligt at opnå faglig kompetence ved at løfte det teoretiske niveau i en professionsbacheloruddannelse til kandidatniveau. Det er muligt ved at tage en fagligt kvalificerende formel videre- og efteruddannelse, eventuelt sammen med relevant fagligt kvalificerende beskæftigelse.
Reglerne for løft af professionsbacheloruddannelse til kandidatniveau fremgår
§ 56, stk. 2 i lov om de gymnasiale uddannelser (retsinformation.dk)
Matematik er ikke omfattet af denne bestemmelse, og derfor kan faglig kompetence kun kan tildeles i matematik, hvis man har en kandidateksamen.
Hjælp til vurdering af faglig kompetence
Universiteter, som udbyder uddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser kan anmodes om at foretage en ækvivalensvurdering af, hvilke fagområder en kandidat eventuelt mangler, for at opfylde de faglige mindstekrav i faget. Universiteternes ækvivalensvurderinger er til enhver tid vejledende.
Bemærk, at den tilsynsførende i pædagogikumforløbet har pligt til at tilse, at der er den fornødne dokumentation for kandidatens faglige kompetence. Hvis den tilsynsførende kommer i tvivl, skal vedkommende kontakte Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kan i tvivlstilfælde foretage en vejledende kompetencevurdering af en kandidat.
Krav til fuld undervisningskompetence (pædagogikum)
For at opnå fuld undervisningskompetence er det et krav, at man gennemfører pædagogikum. Pædagogikum er en etårig vekseluddannelse, som består af en teoretisk og en praktisk del., Uddannelsen giver basale kompetencer til at arbejde som lærer i en gymnasial uddannelse. Pædagogikumuddannelsen skal som udgangspunkt gennemføres og bestås i det første år af ansættelsen.
Kandidater med udenlandske eksamenspapirer
Institutionens leder skal derfor rette henvendelse til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen vedrørende denne kandidattype.
Kontakt Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.