Grundskolepanelet er blevet spurgt om, hvordan de bruger digitale enheder (computere, notebooks, tablets, smartphones eller smartwatches) i undervisningen og i den øvrige skoletid.
Hovedresultater
- 84 procent af alle deltagende skoler har retningslinjer for brug af mobiltelefoner i skoletiden (dvs. i undervisningen og i pauserne) for hele skolen.
- Ni ud af ti ledere svarer, at de på skolen drøfter balancen mellem digitale og analoge læremidler, men i varierende grad.
- 43 procent af eleverne i 6. og 8. klasse bruger mere end tre timer på digitale enheder til opgaveløsning og undervisning i skolen i løbet af en normal skoledag.
- Mere end hver tredje elev i 6. og 8. klasse oplever at blive distraheret af digitale enheder i undervisningen.
- 40 procent af eleverne i 6. og 8. klasse anvender digital underholdning i nogle af timerne eller oftere.
- Næsten halvdelen af lærerne oplever, at udvalget af analoge læremidler ikke er tilstrækkeligt.
En mere detaljeret beskrivelse af resultaterne findes i faktaark.
Resultater fra Grundskolepanelet
Om Grundskolepanelet
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler. Panelet består af 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler, hvor ledere, lærere der underviser i dansk og matematik på 2., 4., 6. og 8 klassetrin samt elever i 4., 6. og 8. klasse bliver spurgt ind til deres oplevelser inden for forskellige temaer. I folkeskolerne deltager pædagoger, som indgår i undervisningen, også i undersøgelsen.