Hop til indhold

Rundt om på landets gymnasier deltager mere end 10.000 elever i dette skoleår i et forsøgs- og udviklingsprogram om brug af kunstig intelligens i undervisningen. 

Forsøgs- og udviklingsprogrammet er sat i gang af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og består af fire initiativer. Initiativerne skal give mere viden om, hvordan elevernes arbejde skal bedømmes, når de har haft adgang til kunstig intelligens, samt hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så eleverne udvikler deres skriftlige kompetencer i en tid med generativ kunstig intelligens.

Konkret er 75 institutioner med i de fire initiativer, og 442 klasser lader i dette skoleår kunstig intelligens indgå som en naturlig del af elevernes arbejde i undervisningen.

”Det er stærkt, at så mange gymnasier har valgt at være med i forsøgs- og udviklingsprogrammet. Kunstig intelligens er blevet del af vores hverdag. Også i undervisningen. Derfor skal vi ikke gemme os for teknologien, men blive dygtigere til at bruge den rigtigt. Ikke som snyde-værktøj, men som lærings-værktøj. Det her handler om at udvikle undervisningen med omtanke”, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Initiativerne består både af brug af generativ kunstig intelligens i større skriftlige opgaver, synopser og portfolier samt en ændring i karaktergivningen, hvor én samlet skriftlig/mundtlig standpunktskarakter i udvalgte naturvidenskabelige fag skal flytte fokus fra færdige produkter til skriveprocessen.

Om de fire initiativer

1) Generativ kunstig intelligens i studieretningsopgaven i 2.g på stx.

Projektet undersøger, hvordan arbejdet med større skriftlige opgaver med adgang til generativ kunstig intelligens kan organiseres, og hvordan større skriftlige opgaver skal bedømmes, når elever har adgang til generativ kunstig intelligens.

2) Synopsis med generativ kunstig intelligens i samfundsfag A på stx.

Projektet undersøger, hvordan eleverne kan lære at bruge generativ kunstig intelligens kritisk og reflekteret, når de arbejder med synopser.

3) Portfolio med og uden generativ kunstig intelligens i danskundervisningen på stx og hhx.

Projektet undersøger, hvordan brug af portfolier i danskundervisningen kan organiseres, så elevernes faglige selvstændighed og skriftlige kompetencer understøttes med og uden generativ kunstig intelligens, og hvordan portfolier med produkter med og uden generativ AI kan bedømmes i undervisningen.

4) Èn standpunktskarakter i biologi B, fysik B, kemi B og naturgeografi B på stx og htx.

Forsøget giver mulighed for at fravige gældende regler om en særskilt mundtlig og skriftlig standpunktskarakter i fagene ved at kombinere de to karakterer i én samlet standpunktskarakter. Forsøget skal undersøge, om én samlet standpunktskarakter kan flytte fokus i undervisningen fra færdige produkter til skriveprocessen og dermed styrke elevernes skriftlige kompetencer. Den nye standpunktskarakter tæller det samme som summen af den nuværende mundtlige og skriftlige standpunktskarakter. Forsøget fraviger ikke andre regler.