Hop til indhold

Relationen mellem børn og det pædagogiske personale i dagtilbud har afgørende betydning for, hvordan børn trives og udvikler sig. Samtidig har relationen stor betydning for børnenes mulighed for at klare sig godt i fremtiden.

Formandskabet for Rådet for Børns Læring har i deres beretning for 2022 haft fokus på det pædagogiske personales relationskompetencer som en væsentlig del af det pædagogisk personales faglighed og som en central forudsætning for at udvikle daginstitutioner af høj kvalitet til gavn for børnene. 

Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd og har til opgave at rådgive børne- og undervisningsministeren om dagtilbuds- og skoleområdet. Formandskabet kommer nu med en række anbefalinger til børne- og undervisningsministeren på dagtilbudsområdet. 

Blandt anbefalingerne er, at ministeren bør tage initiativ til at udarbejde en samlet national handlingsplan for rekruttering af uddannet pædagogisk personale til daginstitutioner i samarbejde med uddannelses- og forskningsministeren og relevante parter. 

Formandskabet kommer også med konkrete anbefalinger til justeringer og styrkelse af pædagoguddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse blandt andet ved mere fokus på relationskompetence og specialpædagogik. 

Formandskabet for Rådet for Børns Læring overrækker anbefalingerne til børne- og undervisningsministeren til deres konference den 28. februar 2023.

Læs mere om alle anbefalingerne i formandskabets beretning for 2022 (pdf).

Rådet for Børns Læring

Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, hvis opgaver og sammensætning er fastsat i Folkeskoleloven ved §57. Rådets opgave er at følge, vurdere og rådgive børne- og undervisningsministeren om det faglige niveau, den pædagogiske udvikling og elevernes udbytte af undervisningen i folkeskolen og ungdomsskolen og om det pædagogiske arbejde med at understøtte alle børns trivsel, udvikling og læring i dagtilbud. 

Rådet for Børns Læring ledes af et formandskab. Børne- og undervisningsministeren udpegede i september 2021 det nuværende formandskab. Formandskabet består af praktikere og ledere fra kommuner og folkeskoler samt forskere. 

Ud over formandskabet består Rådet for Børns Læring af medlemmer fra interesseorganisationer på dagtilbuds- og folkeskoleområdet.