Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet en vejledning, der beskriver ansøgningsprocessen, herunder de vigtige frister, som skoleinitiativet skal være opmærksom på.
Find vejledning om ansøgningsprocessen her:
Vejledning om ansøgningsprocessen (pdf)
Om ansøgningsprocessen
For at kunne starte op som en skole eller afdeling med statstilskud skal et nyt skoleinitiativ gennemgå en samlet ansøgningsproces, der omfatter to ordninger:
- Anmeldelsesordningen
- Godkendelsesordningen
Nye skoleinitiativer skal ved deres ansøgning om anmeldelse og godkendelse være opmærksom på en række vigtige frister i ansøgningsprocessen.
Den første frist, som nye skoleinitiativer skal være opmærksom på, er den 15. august, forud for det skoleår, hvor et nyt skoleinitiativ ønsker at starte skolevirksomhed – læs mere om den tilknyttede proces herunder:
Første trin - anmeldelse om oprettelse af en ny fri grundskoler
Frie grundskoler, der søger statstilskud i henhold til friskoleloven, skal udfylde og fremsende et skema til brug for anmeldelse om oprettelse til ministeriet - se dokumentet "Anmeldelsesskema (docx)" herunder.
Fristen for anmeldelse om oprettelse af en fri grundskole er den 15. august forud for det skoleår, for hvilket skolen ønsker tilskud.
Samtidig med anmeldelsen indbetales 1. rate af depositum på kroner 20.000 til ministeriet.
Deposita indbetales på reg.nr. 0216 kontonr. 4069226612 med angivelse af skolens navn.
Andet trin - ansøgning om godkendelse af en ny fri grundskole eller en ny afdeling heraf
En ny fri grundskole, der ønsker statstilskud, eller en ny afdeling heraf skal udover at anmelde oprettelsen (som beskrevet ovenfor) også ansøge om godkendelse efter friskolelovens § 7 a.
Når et nyt skoleinitiativ skal ansøge om godkendelse, sker det ved et personligt fremmøde, hvor skoleinitiativets initiativkreds afleverer deres ansøgning til styrelsen.
Kravene til ansøgningen, og herunder det konkrete ansøgningsmaterialet fremgår af og findes i bekendtgørelse nr. 285 af 26. marts 2020 om godkendelse af frie grundskoler, der ønsker statstilskud, som der findes et link til nedenfor.
Processen forløber, som beskrevet herunder:
1. Senest den 15. august 2025 skal initiativkredsen bag en ny fri grundskole eller en ny afdeling heraf sende en e-mail til styrelsen på ttsikkermail.stukuvm@dk med oplysning om, at skole- eller afdelingsinitiativet ønsker at ansøge om godkendelse med henblik på at starte skolevirksomhed fra og med skoleåret 2026/2027. Skoleinitiativet skal angive e-mailadresse og telefonnummer på den kontaktperson, som styrelsen kan koordinere det personlige fremmøde med.
2. Styrelsen vil efter modtagelsen af ovennævnte e-mail kontakte skole- eller afdelingsinitiativets kontaktperson med henblik på at aftale tid og sted for initiativkredsens personlige fremmøde, hvor initiativkredsen skal indlevere følgende materiale, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1:
- En oversigt over navn og adresse på de personer, der udgør initiativkredsen, jf. bekendtgørelsens § 2, 1. pkt., samt en liste over medlemmerne af en eventuel skolekreds og øvrige personer, organisationer, foreninger m.v., der er involveret i skoleinitiativet.
- Referat af det stiftende møde for det nye skoleinitiativ og eventuelle efterfølgende møder.
- Initiativkredsens medlemmers udfyldte erklæring om frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet m.v., jf. bilag 1 til bekendtgørelsen. Den udfyldte erklæring skal underskrives af initiativkredsen på stedet i forbindelse med det personlige fremmøde.
- Initiativkredsens medlemmers besvarelse af spørgsmål til brug for en samlet vurdering af skoleinitiativet, jf. bilag 2 til bekendtgørelsen. Den udfyldte erklæring skal underskrives af initiativkredsen på stedet i forbindelse med det personlige fremmøde
- Særligt for ansøgning om godkendelse af en ny afdeling: Ved ansøgning om godkendelse af et nyt skoleinitiativ, er det bekendtgørelsens bilag 3 (erklæring om frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet) og bilag 4 (spørgsmål til brug for en samlet vurdering af skoleinitiativet), som skoleinitiativet skal udfylde og underskrive på stedet ved det personlige fremmøde.
Andre dokumenter til brug for ansøgningsprocessen
I medfør af § 2, stk. 1, nr. 3, i tilskudsbekendtgørelsen skal skole- eller afdelingsinitiativet under anmeldelsesordningen senest den 1. juni udfylde og indsende et oprettelsesskema til styrelsen på e-mail til ttsikkermail@stukuvm.dk.
Find oprettelsesskema her (docx)
Eventuelle spørgsmål kan rettes til styrelsen på e-mailadressen ttsikkermail.stukuvm@dk.