TALIS er en international undersøgelse, der giver lærere og ledere en stemme
OECD har i mange år gennemført internationale undersøgelser med fokus på eleverne.
TALIS er den første internationale undersøgelse, der giver lærere mulighed for at komme til orde om nogle af deres undervisningsmetoder og holdninger til undervisning.
Ledelsens rolle og funktioner indgår i ledernes del af undersøgelsen.
Formålet med TALIS
TALIS står for "Teaching and Learning International Survey”.
Formålet med Danmarks deltagelse i TALIS er at sikre en større viden om læreres og lederes holdninger til og oplevelse af undervisningen og læringsmiljøet på skolerne.
Resultatet af undersøgelsen giver samtidig en værdifuld viden om, hvilke muligheder og behov danske lærere har for faglig og professionel udvikling, og om hvordan deres ledere fremmer deres udvikling.
TALIS-resultaterne kan være med til at sikre, at politikere og andre beslutningstagere får et dokumenteret grundlag for at trække beslutninger og udvikle politikker på undervisningsområdet.
TALIS giver mulighed for sammenligning mellem uddannelsesniveauer i Danmark.
I TALIS undersøger man blandt andet:
- Lærernes ønsker til og deltagelse i faglig kompetenceudvikling, f.eks. efteruddannelse
- Lærernes beskrivelse af deres undervisningsmetoder og deres holdninger til undervisning
- Den pædagogiske ledelse på skolen
- Det faglige samarbejde på skolen
- Anerkendelse, evaluering og feedback til lærere
- Lærere og leders jobtilfredshed
Fakta om TALIS |
---|
|