Børn og unge i udsatte positioner er i stor risiko for at få en mangelfuld skolegang.
Mange forlader grundskolen med så ringe læse- og regnefærdigheder, at det begrænser deres muligheder senere i livet.
Derfor er der brug for at sætte fokus på både trivsel og læring på tværs af social- og skoleområdet, hvis børn og unge i udsatte positioner skal få et godt udbytte af deres skolegang og senere tage en ungdomsuddannelse.
Inspiration til kommuner om tværgående samarbejde
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Social- og Boligstyrelsen har udgivet et inspirationshæfte til jer, der er kommunale chefer på skoleområdet og det børnesociale område.
I hæftet finder I inspiration til at
- udfordre traditionelle sektorlogikker og gentænke jeres ledelsespraksis ved at sætte barnets behov i centrum
- opbygge stærke relationer og tillid mellem ledelsesniveauer på skole- og socialområdet for at fremme et tættere samarbejde
- designe nye mødestrukturer og strategisk forankrede fora, der styrker samarbejdet i praksis
Gode erfaringer fra andre kommuner
Inspirationshæftet bygger på praksiserfaringer fra Viborg, Hvidovre, Rudersdal og Stevns Kommuner.
I finder både konkrete ledelsesgreb og indblik i de ledelsesmæssige udfordringer og dilemmaer, der kan opstå i forbindelse med nye organiseringer på tværs af områderne.
I Hvidovre Kommune har de fx slået flere fluer med et smæk ved at holde dialogbaserede netværksmøder med både familien, skolen og børne- og familieafdelingen, når der er bekymring for et barns trivsel.
I Stevns Kommune har lærere, børne- og ungerådgivere og chefer fundet en løsning, hvor midler i familieafdelingen til individuelle kontaktpersoner for fire udsatte børn er blevet ændret til en ekstra lærer, som kan støtte klassen.