Der er stor forskel på, hvor hurtigt de enkelte dele af aftalen kan sættes i gang eller træde i kraft. Børne- og undervisningsministeren vil fremsætte lovforslag om de initiativer, der kræver lovændring, i efteråret 2024. Tiltag og initiativer, der kræver ændringer i folkeskoleloven m.v., vil derfor tidligst kunne træde i kraft den 1. januar 2025 og fra skoleåret 2025/2026, hvis de skal gælde for et helt skoleår.
I tabellerne herunder kan du se en oversigt over de forskellige temaer i aftalen, og hvornår de enkelte initiativer i temaerne forventes at blive sat i gang.
Frisættelse af folkeskolen og mere indflydelse til skolebestyrelserne
| Initiativ | 2024/251 | 2025/26 | 2026/27 | 2027/28 |
|---|---|---|---|---|
| 1. Fornyelse og slankning af folkeskolens læreplaner | X | |||
| 1.1 Ekspertgruppe for fagfornyelsen | X2 | |||
| 1.2 Lempede bindinger i Fælles Mål | X | |||
| 1.3 Indførelse af Folkeskolens Fagplaner | X | |||
| 2. Frihed til kortere skoledage og afskaffelse af understøttende undervisning |
X | |||
| 3. Frihed til lokale beslutninger om bevægelse i skolen | X | |||
| 4. Afskaffelse af centralt krav om lektiehjælp og faglig fordybelse | X | |||
| 5. Afskaffelse af centralt krav om fuld kompetencedækning i indskolingen |
X | |||
| 6. Afskaffelse af centralt krav om den obligatoriske projektopgave i 9. klasse |
X | |||
| 7. Afskaffelse af krav om læseplaner i folkeskolen | X | |||
| 8. Mulighed for karakterer på 6. og 7. klassetrin | X | |||
| 9. Bedre mulighed for at inddrage frivillige foreninger | X | |||
| 10. Bedre praksis for brug af Aula | X | |||
| 10.1 Arbejdsgruppe om anbefalinger til det gode digitale skole-hjem-samarbejde | X | |||
| 11. Repræsentation af det lokale erhvervsliv mv. i skolebestyrelsen |
X | |||
| 12. Ret til at skolebestyrelsen deltager i skoleudviklingssamtalen | X | |||
| 13. Kompetenceudvikling målrettet skolebestyrelserne | X | |||
| 14. Serviceeftersyn af kvalitetstilsynet | X | |||
| 15. Frihedskampagne | X |
Anm.: 1) Initiativer, der kræver bevilling eller lovændring, med starttidspunkt skoleåret 2024/25 igangsættes 1. januar 2025. 2) Ekspertgruppen for Fagfornyelsen blev nedsat i januar 2024.
Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever
| Initiativ | 2024/251 | 2025/26 | 2026/27 | 2027/28 |
|---|---|---|---|---|
| 16. Juniormesterlære i udskolingen2 | X | |||
| 17. En markant investering i bedre faglokaler mv. | X | |||
| 18. En halv milliard til bøger | X | |||
| 19. Flere praktiske fag og større valgfrihed, herunder | ||||
| 19.1 Praktisk/musisk valgfag i 8.-9. klasse | X3 | |||
| 19.2 Lokalt valgfag i 7.-8. eller 8.-9. klasse | X3 | |||
| 19.3 Mulighed for valgfag uden for almindelig undervisningstid | X | |||
| 20. Teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen, herunder | ||||
| 20.1 Teknologiforståelse integreres i udvalgte eksisterende fag i 1.-9. klasse | X3 | |||
| 20.2 Teknologiforståelse som nyt 5. praktisk/musisk valgfag i 7.-8. klasse |
X3 | |||
| 21. Ny timetalsfordeling | X3 | |||
| 22. Lettelse af prøvetrykket i folkeskolen | X | |||
| 22.1 Ekspertgruppe for folkeskolens prøver | X | |||
| 23. Erhvervspraktik til alle | X |
Anm.: 1) Initiativer, der kræver bevilling eller lovændring, med starttidspunkt skoleåret 2024/25 igangsættes 1. januar 2025. 2) Initiativet vil blive evalueret. 3) Ændringen indfases over to eller flere år.
Ro og rammer – nødvendigt for nogle, godt for alle
| Initiativ | 2024/251 | 2025/26 | 2026/27 | 2027/28 |
|---|---|---|---|---|
| 24. Styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik | X2 |
|||
| 25. Præcisering af regler mhp. at støtte kan gives til hele klassen | X | |||
| 26. Lovforberedende ekspertgruppe om regler på inklusions- og specialundervisningsområdet | X | |||
| 27. Kompetenceudvikling i specialpædagogik, klasseledelse mv. | X | |||
| 28. Flere pædagogiske kompetencer tæt på eleverne | X | |||
| 29. Pædagogisk indsatsplan | X | |||
| 30. Afskaffelse af krav om intelligenstest | X | |||
| 31. Forsøg med online-undervisning for børn med langvarigt bekymrende fravær |
X | |||
| 32. Undersøgelse af langvarigt bekymrende fravær | X | |||
| 33. Drøftelse af Trivselskommissionens anbefalinger med relevans for folkeskolen | X |