Hop til indhold

Folkeskolens pædagogiske læringscentre (PLC) udgøres af vejledere og ressourcepersoner. De har to hovedopgaver. For det første skal de i samarbejde med skolens ledelse støtte og inspirere det pædagogiske personale i at udvikle den didaktiske og pædagogiske praksis på skolen. For det andet skal de udvikle undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne. 

Det overordnede formål med de pædagogiske læringscentre er at fremme alle elevers faglige og alsidige udvikling og trivsel.

De pædagogiske læringscentres funktion

De pædagogiske læringscentre understøtter alle fagblokke og favner både vejledning, formidling, evaluering og udvikling af konkrete aktiviteter. 

De pædagogiske læringscentre skal:

  • Understøtte pædagogisk-didaktisk praksis. De pædagogiske læringscentre igangsætter, understøtter og evaluerer skolens strategiske og organisatoriske arbejde med pædagogisk praksis, undervisningskvalitet, undervisningsmiljø og skoleudvikling.
  • Samle vejledningskompetencer. De samler og koordinerer skolens vejledningskompetencer med henblik på at understøtte lærere og pædagogers arbejde med elevernes læreprocesser og læringsudbytte i alle fagblokke.
  • Sætte viden i spil. De sætter forskningsbaseret viden om undervisning og læring i spil på skolen.
  • Vejlede om undervisningsmidler. De skaber overblik over og tilbyder vejledning om valg og brug af tilgængelige analoge og digitale undervisningsmidler.
  • Understøtte god evalueringspraksis. De understøtter lærere og pædagoger i at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning på baggrund af Fælles Mål. Det sker med opmærksomhed på blandt andet skolens aktuelle indsatsområder, inddragelse af data og evalueringsresultater, de tværgående temaer samt samarbejde med eksterne parter, herunder folkebiblioteket.
  • Udvikle undervisningsrelaterede aktiviteter. De udvikler og understøtter undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne med fokus på at skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst. 
  • Vejlede elever om litteratur mv. De vejleder om kulturtilbud, litteratur og læsning, herunder bøger til elevernes fritidslæsning.

Folkeskolens pædagogiske læringscentre blev indført med folkeskolereformen i 2014 og er en videreudvikling af det tidligere skolebibliotek. 

Vejledning til bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske læringscentre

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i 2023 udgivet en opdateret vejledning til bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske læringscentre. 

Vejledningen er adresseret folkeskolens vejledere, ressourcepersoner, skoleledelser og kommunale forvaltninger. Vejledningen udfolder elementerne i bekendtgørelsen og giver information, inspiration og praksiseksempler på, hvordan man kan organisere arbejdet med folkeskolens pædagogiske læringscentre. Vejledningen findes her: Vejledning til bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske læringscentre (pdf)

Sidst opdateret: 22. juli 2024