Hop til indhold

Særligt om fejl og mangler i forbindelse med prøverne i FP9 Dansk, læsning og retskrivning 

Fredag den 2. maj 2025 var der efter den ordinære prøvetids udløb ved prøverne i FP9 Dansk, læsning og retskrivning udfordringer med oplæsningsfunktionen i 3. partsprogrammet AppWriter. Disse udfordringer kan have givet forstyrrelser af prøveaflæggelsen for de elever, der aflægger prøve på særlige vilkår og anvender oplæsningsprogrammet.

På denne side kan du orientere dig om håndtering og videre muligheder, hvis skolen har oplevet udfordringer. 

Spørgsmål og svar om nedbrud af 3. partsprogrammer

Et 3. parts program er fx et oplæsningsprogram, online ordbøger, elektroniske hjælpemidler mv., som en eller flere elever anvender ved prøverne. Der er tale om programmer mv., som den enkelte kommune eller skoler selv indgår aftale med. Programmerne er derfor ikke er stillet til rådighed af STIL eller STUK og serviceres ikke af STUK eller STIL.

Spørgsmål om konkrete 3. parts programmer henvises til den enkelte kommune og skole. 

Hvis et 3. parts program går ned under en prøve, skal skolen vurdere, om nedbruddet af 3. parts programmer har indflydelse på elevernes besvarelse af prøven. Hvis dette er tilfældet, har skolen mulighed for at sætte prøven på pause for de pågældende elever og genoptage den, når 3. parts programmet igen fungerer. Prøven forlænges derefter med den tid, den har været sat på pause.

Eleverne skal holdes under opsyn i den tid, hvor prøven er sat på pause, så de ikke har mulighed for at kommunikere med hinanden. Eleverne må ikke forlade prøvelokalet uden opsyn.

Det er skolens leder, der skal foretage en konkret vurdering i situationen af håndteringen inden for gældende regler. Skolen skal være opmærksom på  at informere forældrene, hvis skolen forlænger tiden ved en eller flere prøver.

Hvis et 3. parts program går ned under en prøve, og prøven sættes på pause, skal skolen kontakte 3. parts programmets udbyder (den enkelte kommune eller skoler indgår selv aftale med udbyder). 

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet ved Kontor for Prøver, Eksamen og Test skal orienteres på telefon 3392 6100.

Skolen skal kontakte udbyderen af 3. parts programmet for opdatering af driftsinformation. Skolen skal håndtere udfordringerne på baggrund af STUKs vejledning om regler for prøveafviklingen og håndtering af nedbrud af 3. partsprogrammer. Skolen kan søge konkret vejledning fra STUK. 

Fejl og mangler er et begreb fra prøvebekendtgørelsen  (kapitel 9). Det betyder, at der har været forstyrrelser i prøveaflæggelsen, fejl i selve prøven eller fejl ved prøveforløbet. Udfordringer med 3. parts programmer kan i nogle tilfælde betragtes som fejl og mangler. 

Hvis der er tale om væsentlige fejl og mangler i forbindelse med prøver, herunder fejl og mangler, der kan have haft betydning for karakterfastsættelsen, skal skolens leder tilbyde en omprøve.

En omprøve ved en skriftlig prøve vil tidligst kunne aflægges ved næste prøvetermin. Det vil sige enten i prøveterminen december-januar eller i prøveterminen maj-juni afhængigt af, hvilken prøvetermin prøven, som giver anledning til en omprøve, er aflagt.

Det er skolens leder, der skal foretage en konkret vurdering i situationen af håndteringen inden for gældende regler.

Nej. En omprøve kan ikke resultere i en lavere karakter, jf. § 66, stk. 1, i prøvebekendtgørelsen.

Elever, der tilbydes en omprøve og tager imod tilbuddet, skal i første omgang have udstedt et bevis, der indeholder karakteren for den prøve, som eleven er blevet tilbudt omprøve i. Efter omprøven udsteder skolen et nyt bevis til eleven, såfremt eleven har forbedret sin prøvekarakter.

Det er elevens valg, om eleven ønsker at tage imod tilbuddet om en omprøve. Eleven kan vælge ikke at tage imod tilbuddet om omprøve og beholde den karakter, som eleven har opnået ved prøven.

Eleven kan vente med at beslutte, om eleven ønsker at tage imod tilbuddet om omprøve, til efter at eleven har modtaget sin karakter for prøven.

Hvis eleven ikke tager imod tilbuddet om omprøve, beholder eleven den karakter, som eleven har fået ved prøven. Eleven kan derfor opnå adgang til videre uddannelse, hvis eleven opfylder optagelseskravene til den pågældende uddannelse. 

Hvis en elev tager imod tilbuddet om omprøve, har eleven fortsat mulighed for at starte på en gymnasial eller erhvervsuddannelse efter sommerferien, selvom eleven ikke har opnået mindst karakteren 2,0 i gennemsnit i 9.-klasseprøverne og dermed ikke består folkeskolens afgangseksamen. Der er dog ikke mulighed for at starte direkte på den 2-årige hf efter sommerferien, hvis eleven ikke har bestået folkeskolens afgangseksamen.

For elever, der ønsker at søge ind på en gymnasial uddannelse

Hvis en elev tager imod tilbuddet om omprøve, har institutionens leder mulighed for at tilbyde betinget optagelse på uddannelsen uden optagelsesprøve. Tilbuddet om optagelse er betinget af, at eleven aflægger omprøven i december og derefter opfylder de prøve- og karakterkrav, som en endelig optagelse kræver.

Eleven har ikke krav på betinget optagelse. Det er den enkelte institution, som afgør dette.

Hvis eleven allerede nu vil være sikker på optagelse, kan eleven gå til optagelsesprøve og en samtale på den ønskede uddannelse.

For elever, der ønsker at søge ind på en erhvervsuddannelse

Hvis en elev har en uddannelsesaftale, har eleven direkte adgang til grundforløbet, uanset om eleven har bestået folkeskolens afgangseksamen. Hvis eleven ikke har en uddannelsesaftale, kan optagelse ske på baggrund af en centralt stillet prøve og samtale. 

For elever, der ønsker at søge ind på den 2-årig hf

Det er ikke muligt for en ansøger, at blive optaget på den 2-årig hf direkte efter 9. klasse, hvis en ansøger ikke har bestået folkeskolens afgangseksamen.  

Fejl og mangler ved prøveafviklingen

Som lærer eller prøveansvarlig kan I desværre opleve, at noget ikke går som planlagt under en prøve. Det kan fx være:

  • Støj eller anden forstyrrende larm udefra
  • Fejl i selve prøveoplægget
  • Problemer under prøveafviklingen, fx it-nedbrud  

Hvis der opstår fejl og mangler under en prøve, skal skolelederen eller den prøveansvarlige håndtere disse efter nedenstående retningslinjer.

Retningslinjer ved fejl og mangler

Opdateret 17/02 2017 kl. 13:29

Forstyrrelserne kan for eksempel være larm fra en boremaskine eller en alarm. Hvis det er muligt, skal skolelederen straks stoppe forstyrrelsen.

Hvis det ikke umiddelbart er muligt at stoppe forstyrrelsen, sættes prøven i bero, og eleverne holdes under opsyn, indtil larmen er stoppet. Prøven genoptages herefter samtidig med, at prøvetiden sættes i gang igen. På den måde får eleverne samlet den fastsatte tid for prøven.

Hvis skolelederen vurderer, at forstyrrelsen er for langvarig, kan skolelederen tilbyde eleverne en ny prøve snarest muligt.

Opdateret 08/05 2025 kl. 11:41

Hvis der er fejl i et prøveoplæg til en skriftlig prøve, skal skolelederen straks kontakte Kontor for Prøver, Eksamen og Test på telefon: 33 92 61 00.

Kontor for Prøver, Eksamen og Test vurderer, om fejlen kan udbedres under prøven, eller om eleverne skal tilbydes en ombedømmelse eller omprøve.

Opdateret 17/02 2017 kl. 13:29

Hvis der i prøveoplægget til en mundtlig prøve mangler et afsnit i et af bilagene, vurderer skolelederen, om den manglende tekst har påvirket elevens præstation og bedømmernes mulighed for at bedømme korrekt ved prøven. Hvis dette gør sig gældende, tilbyder skolens leder eleven en ny prøve snarest muligt.

Hvis fejlen i et prøveoplæg til en mundtlig prøve har haft indflydelse på elevens præstation og bedømmernes mulighed for at bedømme præstationen korrekt, kan skoleleder lade eleven gå til ny prøve i samme prøvetermin, hvis det praktisk kan lade sig gøre.

Opdateret 17/02 2017 kl. 13:29

Ved fejl og mangler af særlig grov karakter, som ikke vedrører fejl i prøvesættet, kan skolelederen beslutte, at en afholdt prøve annulleres. Skolelederen skal herefter tilbyde eleverne en omprøve.

Opdateret 17/02 2017 kl. 13:29

Skolelederen vurderer, om den manglende tid har påvirket elevens præstation ved prøven. Hvis skolens leder finder, at bedømmerne kan tage højde for den manglende tid i bedømmelsen af elevens besvarelse, gennemføres prøven.

Hvis skolelederen mener, at den manglende forberedelses- eller prøvetid påvirker elevpræstationen og karakterfastsættelsen, tilbydes eleverne en ny prøve snarest muligt. Ved mundtlige prøver kan skolens leder lade eleverne få en omprøve i samme prøvetermin, hvis det praktisk kan lade sig gøre.

Opdateret 17/02 2017 kl. 13:29

Skoleleder vurderer, om de manglende hjælpemidler har påvirket elevens præstation ved prøven. Hvis skolens leder vurderer, at bedømmerne kan tage højde for de manglende hjælpemidler i bedømmelsen af elevens præstation, gennemføres.

Hvis skolens leder vurderer, at de manglende hjælpemidler har påvirket elevens præstation i et sådant omfang, at besvarelsen ikke kan vurderes på et tilstrækkeligt grundlag, må tilbydes eleven en ny prøve snarest muligt. Ved mundtlige prøver kan skolens leder lade eleven få en omprøve i samme prøvetermin, hvis det praktisk kan lade sig gøre.

Opdateret 24/04 2018 kl. 15:32

En tilsynsførende kontrollerer, at lærerens diktering er korrekt, og skal straks gøre opmærksom på en eventuel fejldiktering eller anden afvigelse fra instruktionerne på lærerarket. Der kan ikke efterfølgende gives særregler eller tages specielle hensyn i forhold til fejldiktering; eventuelle fejl skal rettes med det samme.

Opdateret 05/03 2020 kl. 09:36

Ombedømmelse og omprøve på grund af fejl og mangler kan ikke resultere i en lavere karakter på prøvebeviset, medmindre omprøven skyldes annullering af den oprindelige prøve. Hvis en elev får en lavere karakter ved omprøven eller ombedømmelsen end ved den oprindelige prøve, er det den højeste karakter fra den oprindelige prøve, som er gældende.

Opdateret 17/02 2017 kl. 13:29

Skolelederen eller Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kan beslutte, at et prøvebevis først udstedes, når en omprøve er eller ombedømmelse er foretaget.

Regelgrundlaget

Regelgrundlaget fremgår af prøvebekendtgørelsen, kap. 9.

Sidst opdateret: 8. maj 2025