Hop til indhold

Både eleven eller den, der har forældremyndigheden, kan klage til skolens leder over forhold ved folkeskolens prøver. Klagen kan vedrøre prøveforløbet, herunder eksaminators og censors bedømmelse af prøven. 

Klagen skal rettes til skolens leder, og den kan indgives enten skriftligt eller mundtligt. Det anbefales, at klagen indgives skriftligt, da det mindsker risikoen for misforståelser i klageprocessen. Hvis klagen indgives mundtligt, skal skolens leder notere klagens indhold skriftligt og afklare eventuelle uklarheder i klagens indhold. 

Klagen skal indgives senest to uger efter, at eleven har modtaget bedømmelsen eller afgørelsen. Juli måned tæller ikke med i fristen.

Hvem behandler klagen?

Ved skriftlige prøver bliver klagen sendt til udtalelse hos den statsligt beskikkede censor, som har bedømt besvarelsen.

Ved mundtlige prøver bliver klagen sendt til udtalelse hos både eksaminator og censor, som deltog i bedømmelsen af elevens præstation.

Illustration af proces for klager:

Illustration af proces for klager

Klageproceduren (se illustration)

Skolens leder vurderer, om klagen skal afvises som åbenbart grundløs, eller om der kan være hold i klagen og den dermed godtages.

Klager afvises 

Hvis skolelederen afviser klagen som åbenbart grundløs, skal afslaget begrundes. Klageren har ret til at få et skriftligt afslag fra skolens leder. 

Klager godtages 

Hvis skolens leder godtager klagen, sendes den straks til den eller de bedømmere, der deltog i prøven. Bedømmerens udtalelse skal være så beskrivende, at skolens leder er i stand til at træffe afgørelse om, hvorvidt klageren skal have medhold, eller om klagen skal afvises. 

Vedrører klagen karakterfastsættelsen, skal bedømmeren alene angive, hvad der ligger til grund for den givne karakter. Der skal ikke foretages en ny vurdering af elevens prøvebesvarelse eller præstation. Hvis der i forbindelse med klagen opdages en fejl i karakterfastsættelsen, gøres skolelederen opmærksom på dette, hvorefter fejlen kan rettes.

Skolens leder skal oplyse bedømmerne om, at deres udtalelse i forbindelse med klagen er omfattet af forvaltningslovens regler om aktindsigt. 

Bedømmerne skal som udgangspunkt afgive deres udtalelse indenfor en frist på 14 dage. Skolens leder kan bestemme, at bedømmerne kan få en længere frist. Juli måned medregnes ikke i fristen.

Hvis bedømmerne først afgiver udtalelser efter sommerferien, bør skolelederen informere klageren om, hvornår en afgørelse kan forventes. 

Når skolelederen modtager bedømmernes udtalelser,  sendes de til høring hos klageren. Klageren har normalt en frist på 1 uge til at komme med bemærkninger til udtalelserne. Klageren kan i den forbindelse trække klagen tilbage eller fastholde klagen.

Hvis skolens leder ud fra klagens indhold og udtalelserne fra bedømmeren/bedømmerne vurderer, at den oprindeligt fastsatte karakter afspejler elevens præstation, meddeler skolens leder eleven, at der ikke gives medhold i klagen. Afgørelsen skal være begrundet.

Klageren har ret til et skriftligt afslag fra skolelederen.

Hvis skolelederen på baggrund af klagens indhold, bedømmernes udtalelser og eventuelle bemærkninger fra klageren vurderer, at der er berettiget tvivl om bedømmelsen. Hvis skolelederen afgør, at der, på baggrund af at klagens indhold, udtalelserne fra bedømmeren/bedømmerne og klagerens eventuelle bemærkninger til bedømmernes udtalelser, er tale om berettiget tvivl om bedømmelsen, kan skolelederen træffe afgørelse om ombedømmelse eller omprøve. 

Berettiget tvivl kan for eksempel opstå ved væsentlige proceduremæssige fejl, såsom manglende forberedelsestid til eleven.En anledning til berettiget tvivl om bedømmelsen kan for eksempel være væsentlige proceduremæssige mangler i form af manglende forberedelsestid.

Ombedømmelse og omprøve som følge af en klage kan resultere i en lavere karakter.

Eksempler på berettiget tvivl ved skriftlige prøver

Eleven fremhæver kvaliteter ved sin opgavebesvarelse, som ikke stemmer overens med bedømmerens vurdering.

Bedømmerens udtalelse og den givne karakter stemmer ikke overens med vurderingskriterierne for faget.

Bedømmeren har i sin udtalelse ikke forholdt sig konkret til vurderingskriterierne og dermed i hvilken grad eleven har besvaret prøven i forhold til opgaveformuleringen.

Eksempler på berettiget tvivl ved mundtlige prøver

De to bedømmeres udtalelser til en klage er givet ud fra forskellige fortolkninger af vurderingskriterierne i faget. De to bedømmere har forskellige opfattelser af, i hvor høj grad eleven har løst den stillede opgave i forhold til opgaveformuleringen.

Det fremgår af klagen, at der ved prøven har været mangler i forhold til proceduren. For eksempel at eleven ikke har haft den forberedelsestid, der gælder for prøven.

Mundtlige prøver

Det er ikke muligt at få ombedømt en mundtlig prøve.

Skriftlige prøver

Hvis bedømmeren i sin udtalelser giver udtryk for, at den er enige i, at der er tale om en fejl i karaktergivningen, kan skolens leder afgøre, at eleven får den nye karakter.

Hvis bedømmerne ikke er enige i, at klageren skal have medhold, kan skolens leder alligevel afgøre, at eleven tilbydes at få sin prøve ombedømt.  Skolelederens afgørelse skal udelukkende være baseret på klagens indhold sammenholdt med bedømmeres udtalelser. 

Skolelederen må ikke lade tidligere opnåede resultater, for eksempel standpunktskarakterer, indgå som et element i afgørelsen, herunder at elevens resultat ved prøven ikke afspejler det sædvanlige niveau i faget.

Hvis eleven tager imod tilbud om at få sin skriftlige besvarelse ombedømt af en ny bedømmer, skal skolelederen kontakte Kontor for Prøver, Eksamen og Test. Prøvekontoret udpeger derefter en ny statsligt beskikket censor.

 

Omprøve betyder, at eleven får tilbudt at tage ny prøve, og at den gamle annulleres. Omprøve kan ske i førstkommende prøvetermin ved skriftlige prøver eller i samme prøvetermin ved mundtlige prøver, hvis det praktisk kan lade sig gøre.

Mundtlige prøver 

Hvis eleven tager imod tilbud om en omprøve, er faglæreren eksaminator. Skolens leder udpeger en ny censor. 

Skriftlige prøver 

Hvis eleven tager imod tilbud om omprøve, skal eleven aflægge prøven ved næste skriftlige prøvetermin. Hvis eleven til næste prøvetermin er indskrevet på en ny skole, er det fortsat den skole, hvor eleven var tilmeldt til den ordinære prøve, der er ansvarlig for at tilbyde eleven omprøven. 

Karaktergivning ved ombedømmelse og omprøve

Ombedømmelse og omprøve, som udspringer af klagesager, kan betyde, at eleven får en lavere karakter end den karakter, der blev klaget over.  Det er den nye karakter ved ombedømmelsen eller omprøven, som er den gældende.

Når bedømmere har foretaget en ombedømmelse eller en omprøve indberetter de den nye karakter til skolens leder.

Skolelederens afgørelse er den endelige

Der kan ikke klages over skolelederens afgørelse eller afgørelser i en konkret klagesag.

Bevis

Skolens leder eller Kontor for Prøver, Eksamen og Test kan beslutte, at et bevis tilbageholdes, indtil en ombedømmelse eller omprøve er foretaget.

Regelgrundlag

Regelgrundlaget fremgår af prøvebekendtgørelsen, kap.10 og forvaltningsloven.

Sidst opdateret: 9. oktober 2025