Almene folkeskoler skal have bedre muligheder for at løfte elever med udfordringer med at læse, skrive og/eller regne.
Fra 2028 får folkeskoler derfor 500 millioner kroner årligt til indsatser for de cirka 10 procent af eleverne, der har de største udfordringer i dansk og/eller matematik.
Initiativet blev allerede sat i værk fra efteråret 2024, hvor midlerne gradvist stiger til og med 2027, indtil det fulde beløb på 500 millioner kroner træder i kraft i 2028.
Midlerne skal være med til at skabe stærkere inkluderende læringsmiljøer på almene folkeskoler.
Rammer for indsatsen
Skolelederen på den enkelte skole har frihed til at tilrettelægge indsatsen og vurdere, hvilke elever der har størst behov for et fagligt løft.
Når indsatsen er fuldt indfaset, skal den gives til de ca. 10 pct. af skolens elever, der har de største faglige udfordringer i dansk og matematik på alle klassetrin fra 1.-9. klasse. Støtten kan både gives til den enkelte elev og gennem aktiviteter for hele klassen.
Midlerne i skoleårene op til skoleåret 2028/2029 kan bruges lokalt til praksisudvikling, fx til at afprøve pædagogiske og didaktiske metoder og organiseringsformer. I indfasningsperioden kan kommunerne derfor vælge at fokusere indsatsen på udvalgte skoler og klassetrin.
Fra skoleåret 2028/29 og frem indgår midlerne i skolens timebank og fordeles derfor automatisk mellem skolerne.
Netværksmøder og vejledningsmaterialer
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil i indfasningsperioden invitere kommuner og skoler til et årligt webinar og et årligt netværksmøde, hvor I kan dele jeres erfaringer, god praksis og virksomme indsatser med hinanden.
Det skal sikre, at den enkelte skole ikke står alene i arbejdet med at udvikle og afprøve gode metoder.
Inden udgangen af 2027 kommer der også vejledningsmaterialer om brug af midlerne.