Der er stor forskel på, hvor hurtigt de enkelte dele af aftalen kan sættes i gang eller træde i kraft. Børne- og undervisningsministeren vil fremsætte lovforslag om de initiativer, der kræver lovændring, i efteråret 2024. Tiltag og initiativer, der kræver ændringer i folkeskoleloven m.v., vil derfor tidligst kunne træde i kraft den 1. januar 2025 og fra skoleåret 2025/2026, hvis de skal gælde for et helt skoleår.
I tabellerne herunder kan du se en oversigt over de forskellige temaer i aftalen, og hvornår de enkelte initiativer i temaerne forventes at blive sat i gang.
Frisættelse af folkeskolen og mere indflydelse til skolebestyrelserne
Initiativ | 2024/251 | 2025/26 | 2026/27 | 2027/28 |
---|---|---|---|---|
1. Fornyelse og slankning af folkeskolens læreplaner | X | |||
1.1 Ekspertgruppe for fagfornyelsen | X2 | |||
1.2 Lempede bindinger i Fælles Mål | X | |||
1.3 Indførelse af Folkeskolens Fagplaner | X | |||
2. Frihed til kortere skoledage og afskaffelse af understøttende undervisning |
X | |||
3. Frihed til lokale beslutninger om bevægelse i skolen | X | |||
4. Afskaffelse af centralt krav om lektiehjælp og faglig fordybelse | X | |||
5. Afskaffelse af centralt krav om fuld kompetencedækning i indskolingen |
X | |||
6. Afskaffelse af centralt krav om den obligatoriske projektopgave i 9. klasse |
X | |||
7. Afskaffelse af krav om læseplaner i folkeskolen | X | |||
8. Mulighed for karakterer på 6. og 7. klassetrin | X | |||
9. Bedre mulighed for at inddrage frivillige foreninger | X | |||
10. Bedre praksis for brug af Aula | X | |||
10.1 Arbejdsgruppe om anbefalinger til det gode digitale skole-hjem-samarbejde | X | |||
11. Repræsentation af det lokale erhvervsliv mv. i skolebestyrelsen |
X | |||
12. Ret til at skolebestyrelsen deltager i skoleudviklingssamtalen | X | |||
13. Kompetenceudvikling målrettet skolebestyrelserne | X | |||
14. Serviceeftersyn af kvalitetstilsynet | X | |||
15. Frihedskampagne | X |
Anm.: 1) Initiativer, der kræver bevilling eller lovændring, med starttidspunkt skoleåret 2024/25 igangsættes 1. januar 2025. 2) Ekspertgruppen for Fagfornyelsen blev nedsat i januar 2024.
Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever
Initiativ | 2024/251 | 2025/26 | 2026/27 | 2027/28 |
---|---|---|---|---|
16. Juniormesterlære i udskolingen2 | X | |||
17. En markant investering i bedre faglokaler mv. | X | |||
18. En halv milliard til bøger | X | |||
19. Flere praktiske fag og større valgfrihed, herunder | ||||
19.1 Praktisk/musisk valgfag i 8.-9. klasse | X3 | |||
19.2 Lokalt valgfag i 7.-8. eller 8.-9. klasse | X3 | |||
19.3 Mulighed for valgfag uden for almindelig undervisningstid | X | |||
20. Teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen, herunder | ||||
20.1 Teknologiforståelse integreres i udvalgte eksisterende fag i 1.-9. klasse | X3 | |||
20.2 Teknologiforståelse som nyt 5. praktisk/musisk valgfag i 7.-8. klasse |
X3 | |||
21. Ny timetalsfordeling | X3 | |||
22. Lettelse af prøvetrykket i folkeskolen | X | |||
22.1 Ekspertgruppe for folkeskolens prøver | X | |||
23. Erhvervspraktik til alle | X |
Anm.: 1) Initiativer, der kræver bevilling eller lovændring, med starttidspunkt skoleåret 2024/25 igangsættes 1. januar 2025. 2) Initiativet vil blive evalueret. 3) Ændringen indfases over to eller flere år.
Ro og rammer – nødvendigt for nogle, godt for alle
Initiativ | 2024/251 | 2025/26 | 2026/27 | 2027/28 |
---|---|---|---|---|
24. Styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik | X2 |
|||
25. Præcisering af regler mhp. at støtte kan gives til hele klassen | X | |||
26. Lovforberedende ekspertgruppe om regler på inklusions- og specialundervisningsområdet | X | |||
27. Kompetenceudvikling i specialpædagogik, klasseledelse mv. | X | |||
28. Flere pædagogiske kompetencer tæt på eleverne | X | |||
29. Pædagogisk indsatsplan | X | |||
30. Afskaffelse af krav om intelligenstest | X | |||
31. Forsøg med online-undervisning for børn med langvarigt bekymrende fravær |
X | |||
32. Undersøgelse af langvarigt bekymrende fravær | X | |||
33. Drøftelse af Trivselskommissionens anbefalinger med relevans for folkeskolen | X |