Om folkeskolelovens formålsparagraf
Formålet med folkeskolen er fastlagt i folkeskolelovens § 1. Bestemmelsen er senest præciseret i 2006, hvor det er tydeliggjort, at formålet med folkeskolen er at give eleverne kundskaber og færdigheder.
Folkeskolens formål er tredelt i henhold til folkeskolelovens § 1:
- Skolens opgave med hensyn til elevernes tilegnelse af kundskaber og færdigheder.
- Skolens forpligtelse til at medvirke til udvikling af elevens alsidige personlige udvikling.
- Skolens opgave med udvikling af elevens forståelse og ansvarsfølelse for andre mennesker som aktiv deltager i et demokratisk samfund.
Ansvar og samarbejde om folkeskolens formål
Inden for rammerne af gældende lovgivning samt de beslutninger, der træffes af kommunal- og skolebestyrelsen, har skolelederen ansvaret for underisningens kvalitet i overensstemmelse med folkeskolens formål. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål. Det fremgår af folkeskolelovens § 2, stk. 2 og 3.
Folkeskolelovens § 1
§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.