Ofte stillede spørgsmål
Hvornår på dagen kan konfirmationsforberedelsen placeres?
Timetalsrammerne giver gode muligheder for, at man lokalt kan finde en løsning, som tager hensyn til både præsternes mulighed for øvrig arbejdstilrettelæggelse, skolernes tilrettelæggelse af undervisningen og de unges valg af konfirmationsforberedelse. Konfirmationsforberedelsen skal, så vidt muligt, placeres inden for rammen af normal skoletid, det vil sige typisk i tidsrummet mellem cirka klokken 8 og 16. Det er ikke en absolut regel, og derfor kan tiden for konfirmationsforberedelse, i et vist omfang godt placeres lidt senere end til klokken 16. Kommunalbestyrelsen vil dog under alle omstændigheder ikke kunne henvise konfirmationsforberedelse til om aftenen eller til andre ugedage, end hvor almindelig undervisning finder sted.
Kan konfirmationsforberedelse indgå i den understøttende undervisning eller erstatte nogle timer af den understøttende undervisning?
Ja. Kommunalbestyrelsen kan fra 1. august 2019 godkende at fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på 7.- og 8. klasse med henblik på at give tid til konfirmationsforberedelse. Undervisningstiden kan afkortes med op til 60 undervisningstimer årligt, for så vidt angår den understøttende undervisning, dog således, at der på 8. klassetrin skal være minimum 90 timer årligt til den understøttende undervisning. Såfremt undervisningstiden nedsættes, er skolen forpligtet til at tilbyde frivillig undervisning til de elever, som ikke deltager i konfirmationsforberedelse.
Hvilke konsekvenser har folkeskolereformen for konfirmationsforberedelsen?
Folkeskolereformen berører ikke folkeskolelovens § 53 om placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen, hvorefter der skal tages højde for konfirmationsforberedelsen i skolernes planlægning. Den omstændighed, at folkeskolereformen har medført en længere skoledag, medfører, at rammen for skolernes planlægning af undervisningen er ændret. Kommunalbestyrelsen og præsterne i kommunen må derfor ved de lokale forhandlinger, om placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen, tage udgangspunkt i denne nye ramme, som medfører skærpede krav til planlægningen af skolernes undervisning.
Er konfirmationsforberedelsen en del af undervisningen i folkeskolen?
Nej, konfirmationsforberedelsen er ikke en del af folkeskolens undervisning og indgår ikke i skoletiden eller skolens tilbud i øvrigt. Der skal dog tages højde for konfirmationsforberedelsen i planlægningen af skoletiden, jf. folkeskolelovens § 53. I den forbindelse kan kommunalbestyrelsen godkende en afkortning af antallet af understøttende undervisningstimer med henblik på at give tid til konfirmationsforberedelse, jf. folkeskolelovens § 16 d, stk. 2.
Findes der nærmere regler eller en vejledning om fastsættelse af tiden for konfirmationsforberedelsen?
Bestemmelsen om planlægning af tiden for konfirmationsforberedelse er udtrykkeligt fastsat i folkeskolelovens § 53. Bestemmelsen regulerer udtømmende de regler, der gælder for folkeskolen i forhold til placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen. Bestemmelsen i folkeskolelovens § 53 fortæller alene, at der skal tages højde for konfirmationsforberedelsen i skolernes planlægning af skoletiden, og at kommunalbestyrelsen og præsterne i kommunen er forpligtede til at forhandle om placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen.
Kan præsterne selv bestemme, hvornår konfirmationsforberedelse skal finde sted, hvis der ikke kan opnås enighed mellem kommunen og præsterne?
Det er kommunalbestyrelsen, der, ved uenighed, har kompetencen til at beslutte, hvornår tiden for konfirmationsforberedelsen skal placeres. Men kommunalbestyrelsen og præsterne er forpligtede til at forhandle om placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen. Det fremgår af folkeskolelovens § 53, stk. 1.
Tidspunktet for konfirmationsforberedelsen fastsættes således efter forhandling mellem kommunalbestyrelsen og præsterne i kommunen. På baggrund heraf skal der foretages en afvejning af hensyn mellem præsternes mulighed for øvrig arbejdstilrettelæggelse og tilrettelæggelsen af undervisningen i skolerne.
Hvis der er uenighed mellem parterne, er det kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelsen. Forinden skal kommunalbestyrelsen have forsøgt at opnå enighed med de berørte menighedsråd.
Hvem forhandler om placeringen af konfirmationsforberedelsen?
Præsterne i kommunen kan beslutte at delegere forhandlingskompetencen til en bestemt præst, herunder at lade sig repræsentere af provsten, således at denne står for forhandlingen med kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen har ligeledes mulighed for at delegere forhandlingskompetencen til skoleforvaltningen eller en bestemt skoleleder.
Kan konfirmationsforberedelsen foregå uden for skoletiden – for eksempel om aftenen eller på skolefridage?
Kommunalbestyrelsen har pligt til at sikre, at der afsættes den nødvendige tid til konfirmationsforberedelse inden for rammen af normal skoletid. Kommunalbestyrelsen kan ikke henvise konfirmationsforberedelsen til om aftenen eller til andre ugedage end dem, hvor almindelig undervisning finder sted. Det følger af folkeskolelovens § 53, stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal således sikre den nødvendige tid til konfirmationsforberedelsen, og det skal så vidt muligt ske inden for rammerne af, hvad der svarer til normal skoletid, det vil sige typisk i et tidsrum svarende til mellem cirka klokken 8 og 16.
Folkeskoleloven er ikke til hinder for, at præsterne selv vælger at gennemføre dele af konfirmationsforberedelsen om aftenen eller i weekenden.
Medfører det forhold, at eleverne ikke har kristendomskundskab på det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen er placeret, at de har færre undervisningstimer på dette klassetrin?
Ja. Det årlige minimumstimetal reduceres med 30 undervisningstimer på det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted. Hvis konfirmationsforberedelsen finder sted på 8. klassetrin, og det er besluttet at anvende § 16 d, stk. 2, kan yderligere op til 30 undervisningstimer, af det årlige minimumstimetal pr. klassetrin, flyttes til 7. klassetrin.
Der henvises til folkeskolelovens § 16 og lovens bilag 1.
Hvad er timetalsrammen for den lokale forhandling om placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen?
Konfirmanderne forberedes til konfirmation i to ugentlige lektioner i det skoleår, i hvilket der om foråret afholdes konfirmation. Hvor der tillige afholdes konfirmation om efteråret, bør desuden nogle lektioner henlægges til tiden lige forud herfor. Forberedelsen, der afsluttes umiddelbart forud for konfirmationen, skal omfatte mindst 48 lektioner og så vidt muligt 56 lektioner (jf. Anordning om børnekonfirmandundervisning og konfirmation nr. 1027 af 24/09/2014=.
Kommunalbestyrelsen i skolekommunen bestemmer, hvor mange dage eleverne skal gå i skole i løbet af skoleåret. Kommunalbestyrelsen bestemmer ligeledes placeringen og længden af skoledagene. Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge undervisningstiden på både 7. og 8. klassetrin, så undervisningstiden i løbet af et skoleår har en samlet varighed af 1.400 klokketimer. Skolens leder kan dog anmode kommunalbestyrelsen om at godkende en fravigelse af reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på 7. eller 8. klassetrin med henblik på at give tid til konfirmationsforberedelse. Undervisningstiden kan afkortes med op til 60 timers understøttende undervisning om året, dog således, at der på 8. klassetrin skal være minimum 90 timer årligt til den understøttende undervisning. For de elever, som ikke deltager i konfirmationsforberedelse, skal der stilles et frivilligt undervisningstilbud til rådighed.
Med et typisk skoleår på cirka 40 uger svarer dette uden anvendelse af ovennævnte undtagelse omregnet til gennemsnitligt 35 ugentlige klokketimer eller 7 klokketimer om dagen. Men der er tale om en årsnorm, og der er således ikke noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen giver mulighed for, efter lokale prioriteringer, ønsker og behov, at tilrettelægge undervisningstiden for eleverne på 7.- eller 8. klassetrin, så længden af skoledagen varierer fra dag til dag og/eller fra uge til uge.
Undervisningstiden kan derfor tilrettelægges meget fleksibelt og i perioder være kortere eller længere alt efter lokale prioriteringer, ønsker og behov. Sådanne lokale prioriteringer, ønsker og behov kan være for eksempel hensynet til placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen på 7.- eller 8. klassetrin.
Hensynet til placeringen af tiden for konfirmationsforberedelse kan således for eksempel betyde, at skolerne i de uger af skoleåret, hvor eleverne har konfirmationsforberedelse, tilrettelægger med en kortere undervisningstid end 35 klokketimer om ugen på 7. eller 8. klassetrin, så tiden for konfirmationsforberedelsen, så vidt muligt, bedre kan indplaceres inden for, hvad der svarer til normal skoletid, hvilket typisk vil sige i tidsrummet mellem cirka klokken 8 og 16. Der er på den anden side set heller ikke noget krav om, at konfirmationsforberedelsen skal omfatte to sammenhængende lektioner om ugen, så det er også en mulighed, at tiden for konfirmationsforberedelsens placering varierer fra uge til uge.
Timetalsrammerne, herunder muligheden for at afkorte tiden til den understøttende undervisning med henblik på at give tid til konfirmationsforberedelse, giver således gode muligheder for, at man lokalt kan finde en løsning, som tager hensyn til både præsternes mulighed for øvrig arbejdstilrettelæggelse, skolernes tilrettelæggelse af undervisningen og de unges valg af konfirmationsforberedelse.