Hop til indhold

Opbygning

Strukturen i et eux-forløb består af to grundforløb og et hovedforløb. I hovedforløbet er der skoleundervisning og oplæring. Opbygningen er forskellig afhængig af, om eleven tager et teknisk eller merkantilt eux-forløb.  

Grundforløb

Grundforløbet er opdelt i to: GF1 og GF2, hver af 20 ugers varighed, ligesom grundforløbet i de ordinære erhvervsuddannelser. Tekniske eux-grundforløb indeholder, udover indholdet i de ordinære uddannelser, seks grundfag på C-niveau. Dansk, engelsk, samfundsfag og matematik indgår i alle eux-forløb. 

Merkantile eux grundforløb indeholder, udover indholdet i de ordinære uddannelser, otte grundfag på C-niveau: Dansk, engelsk, samfundsfag, matematik, erhvervsinformatik, virksomhedsøkonomi, organisation og afsætning.

Alle uddannelser har krav, der skal være opfyldt før eleven eller lærlingen kan begynde hovedforløbet. Kravene fremgår af uddannelsens bekendtgørelse.  Det samme gælder for eux-elever, herunder eventuelle karakterkrav i grundfag, som skal være opfyldt på det krævede niveau for at starte skoleundervisningen i hovedforløbet - uanset forskelle mellem niveauerne.

Hovedforløb

Hovedforløbets varighed forlænges i forhold til de ordinære erhvervsuddannelser som følge af længere skoleperioder, men kan omvendt være afkortet som følge af kortere oplæringsperioder.

Ud over det ordinære indhold rummer forløbet gymnasiale fag som Dansk A og Engelsk B samt øvrige relevante fag, f.eks. teknikfag, teknologi, matematik, fysik, design, psykologi eller samfundsfag. Der indgår også et skriftligt erhvervsområdeprojekt. 

Eux-bevis udstedes, når eleven eller lærlingen afslutter hovedforløbet og dermed hele eux-forløbet. Eux-beviset giver generel studiekompetence til at søge videregående uddannelser.

Fagene er fastsat i henhold til uddannelsens eux-model, og det faglige udvalg har fastsat de fag, hvor modellen giver mulighed for at indsætte fag tilpasset den specifikke uddannelse.

Uddannelsesmodeller

Undervisningstiden til det enkelte grundfag i et eux-forløb er overordnet fastsat i den eux model uddannelsens følger. Der er 6 modeller for de tekniske uddannelser og 1 model for de merkantile uddannelser.

Find modellerne i Bekendtgørelse om krav til udformning af eux-forløb (retsinformation.dk)

Nogle af modellerne kræver, at de faglige udvalg skal fastsætte enkelte fag og niveauer. Fag og niveauer er fastsat i uddannelsesbekendtgørelserne for de enkelte uddannelser. 

Afkortningen i grundfagenes undervisningstid findes i, at eleverne opnår relevante kompetencer i undervisningen i erhvervsuddannelsesdelene og dermed hurtigere kan tilegne sig kompetencerne for det enkelte grundfag. 

Undervisning og læreplaner

Undervisningen på eux-forløb består af to hovedtyper af fag: Uddannelsesspecifikke fag og grundfag. 

Grundfagene på eux følger to regelsæt. C-niveau-fag i grundforløbet følger erhvervsuddannelsernes grundfag, som reguleres i Bekendtgørelse om grundfag, erhvervsfag, erhvervsrettet andetsprogsdansk og kombinationsfag i erhvervsuddannelserne og om adgangskurser til erhvervsuddannelserne (Grundfagsbekendtgørelsen). Fag på hovedforløbene følger som udgangspunkt som udgangspunkt bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser eller bekendtgørelse om særlige gymnasiale fag m.v. til brug for eux-forløb, jf. Bekendtgørelse om krav til udformning af eux-forløb. 

Indholdet i de uddannelsesspecifikke fag reguleres i den enkelte uddannelses bekendtgørelse og tilhørende uddannelsesordning. 

Undervisningsplanlægning

Undervisningen i eux-forløb skal understøtte synergien mellem grundfagene og de uddannelsesspecifikke fag. Det betyder, at undervisningen i grundfagene på alle niveauer, så vidt muligt, kobles til den konkrete elevgruppes erhvervsuddannelser og omvendt. Hvordan dette gennemføres, skal beskrives i skolens lokale undervisningsplan for den enkelte uddannelse (LUP). 

Denne synergi muliggør afkortningen af undervisningstiden i eux-forløbene og bidrager til at skabe tidsmæssigt attraktive uddannelsesforløb sammenlignet med to seperate uddannelsesforløb.

Ministeriet har udarbejdet vejledninger til undervisningen på gymnasialt niveau i eux-forløb for at støtte lærerne i deres arbejde med at skabe sammenhæng mellem grundfagsundervisningen og erhvervsuddannelsen. 

Krav til undervisningskompetencer

Kravene til undervisningskompetencer følger de bekendtgørelser, som undervisningen tilrettelægges efter.

For fag fra grundfagsbekendtgørelsen samt de uddannelsesspecifikke fag for erhvervsuddannelserne gælder kravene til undervisningskompetencer i erhvervsuddannelserne. For fag hentet fra de gymnasiale bekendtgørelser gælder kravene til undervisningskompetencer til de gymnasiale uddannelser.

I pædagogikumbekendtgørelsen er der fastsat regler om, at lærere med faglig kompetence fra HD 2. del med nærmere fastlagt fagdidaktisk supplering kan undervise i relevante gymnasiale merkantile fag, når faget indgår i et eux-forløb. Det er angivet, hvilke fag og hvilke krav til fagdidaktisk supplering, der er tale om.

Udbudsret

Udbudsretten til eux-forløb følger udbudsretten til de enkelte erhvervsuddannelser. Det betyder, at hvis en institution er godkendt til at udbyde en erhvervsuddannelse, vil institutionen også være godkendt til at udbyde uddannelsen som eux-forløb, hvis institutionen har de nødvendige forudsætninger for at gennemføre gymnasial undervisning og afholder prøver på gymnasialt niveau eller har indgået samarbejde med en anden uddannelsesinstitution, der har forudsætningerne.

Hvis skolen ikke selv kan optage eleverne på eux-forløbet, har skolen pligt til at drage omsorg for, at elever optages på en anden skole der udbyder forløbet.

Sidst opdateret: 27. august 2025