Hovedforløbet kan tilrettelægges fleksibelt, så elever eller lærlinge opnår de kompetencer, der kræves i uddannelsen.
Skolen tilrettelægger skoleugerne på hovedforløbet, så det er tilpasset den enkelte elevs eller lærlinges faglige niveau og ambitioner. I hovedforløbet opnår eleven eller lærlingen de kompetencer, der hører til uddannelsen. Oplæringen skal give eleverne de praktiske kompetencer, mens skoleopholdene kobler praksis med teori.
Hovedforløbets varighed afhænger af eleven eller lærlingens uddannelse og forudsætninger. Et typisk hovedforløb indeholder primært oplæring, skoleophold af kortere varighed og afsluttes med en prøve efter endt læretid.
Oplæringen foregår som udgangspunkt i en virksomhed, hvor eleven eller lærlingen har en uddannelsesaftale. Skolen skal hjælpe eleven med at få en praktikplads i en virksomhed, hvis eleven eller lærlingen ikke får en uddannelsesaftale. I de uddannelser, hvor det er muligt, kan eleven i stedet gennemføre oplæringen som skoleoplæring.
På hovedforløbet skal eleven eller lærlingen nå de kompetencemål, der er fastsat for den valgte uddannelse.
Skolen tilrettelægger undervisningen ud fra den enkelte elevs eller lærlinges forudsætninger og tidligere erfaringer. Eksempelvis kan fag vælges på et højere niveau, og på forløb for voksne (euv) afkortes forløbet i forhold til tidligere opnåede kompetencer.
Hvis eleven har valgt en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen (eux), får eleven samtidig generel studiekompetence.
De omkring 100 erhvervsuddannelser er opbygget i trin og specialer.
• De forskellige trin giver mulighed for, at eleven kan tage en kortere uddannelse, hvis eleven ønsker at komme hurtigt ud på arbejdsmarkedet.
• De forskellige specialer skal målrette uddannelsen bedst muligt i forhold til arbejdsmarkedet.
Uddannelserne tilrettelægges, så elever og lærlinge kan afslutte på et eller flere kompetencegivende trin.
Skolen skal tilbyde skoleoplæring til egnede elever, der har afsluttet et adgangsgivende grundforløb med de krævede grundfagsniveauer. Det følger af erhvervsuddannelseslovens § 66 a.
Loven fastsætter, at en elev kun kan optages på hovedforløbet, hvis det adgangsgivende grundforløb er gennemført. Det vil sige, at når eleven påbegynder skoleundervisningen i hovedforløbet, skal alle overgangskrav være opfyldt, hvilket også fremgår af de enkelte uddannelsesbekendtgørelser.
I trindelte uddannelser skal skolen også tilbyde skoleoplæring til elever og lærlinge, der har gennemført et kompetencegivende trin af en uddannelse.
Optagelsen kræver, at eleven lever op til de generelle betingelser for at være optaget i skoleoplæring.
E-mail: STUK@stukuvm.dk
Telefon: +45 23 67 56 35
Telefontid:
Tirsdag og torsdag klokken 9-12.