Hop til indhold

De ni videnscentre inden for de forskellige tværgående teknologi- og håndværksmæssige områder har følgende mål:

  • Understøtte de øvrige erhvervsskoler i deres arbejde med den digitalisering af uddannelserne, der følger af nye teknologier, og i at udarbejde og afprøve nye undervisningsforløb, der kan anvendes bredt i talentarbejdet.
  • Bidrage til at alle elever i erhvervsuddannelserne udfordres og bliver så dygtige, som de kan.
  • Bidrage til at uddanne elever i erhvervsuddannelserne til at håndtere den teknologiske udvikling og matche de kompetencer, som virksomhederne efterspørger på et digitalt arbejdsmarked.
  • Øge erhvervsuddannelsernes prestige og dermed tiltrække flere ressourcestærke unge til uddannelserne.
  • Bedre udnyttelse af erhvervsskolernes samlede rammebetingelser – herunder videndeling og samarbejde.

Ovenstående mål er udfoldet i 11 opgaver for videnscentrene. Videnscentrene skal bl.a.:

  • udvikle og formidle nye undervisningsforløb og –materialer
  • integrere ny teknologi i undervisningen på erhvervsuddannelserne
  • oprette faglærernetværk
  • opbygge og formidle ekspertviden om ny teknologi
  • sikre at faglærere opdateres i seneste viden inden for teknologiområdet. 
  • gennemføre talentudvikling og –forløb
  • samarbejde med bl.a. virksomheder, andre uddannelsesinstitutioner fx grundskolen, regionale vækstmiljø m.fl.
  • tilbyde træningscamps
  • indgå samarbejdsprojekter med de videregående uddannelsesinstitutioner og indkøbe og vedligeholde højt specialiseret udstyr.

Det tiende videnscenter er ”Center for anvendelse af it i undervisningen på erhvervsuddannelserne” (CIU), der dækker alle erhvervsuddannelser. CIU’s formål og opgaver adskiller sig derfor fra de ovenfor nævnte opgaver tilhørende de ni øvrige videnscentre. CIU har til formål at understøtte erhvervsskolernes arbejde med it i undervisningen på praksisniveau inden for erhvervsuddannelserne og skal understøtte skolerne i at opbygge kapacitet inden for alle skolens organisatoriske niveauer dvs. hos elever, lærere, ledere og bestyrelser. CIUs opgaver er bl.a. at indsamle, udbrede og formidle eksisterende viden fra praksis og forskning om anvendelse af it i undervisningen, etablere og facilitere faglige netværk og videndeling for medarbejdere og indgå relevante aftaler om samarbejdsprojekter inden for centrets formål og opgave.

Grøn omstilling og bæredygtighed

Med Aftale om udmøntning af pulje til grøn efteruddannelse og opkvalificering af 2. november 2021 besluttede aftalepartierne at yde et samlet tilskud på 54 mio. kr. til de ni videnscentre (6 mio. kroner til hver). Med Aftale om udmøntning af pulje til grøn efteruddannelse og opkvalificering i 2022 af 6. april 2022 besluttede aftalepartierne at yde et tilskud på 4 mio. kr. til det sidste og tiende videnscenter.

De ekstra midler til videnscentrene udvider deres formål og opgaveportefølje til også at omfatte opgaver relateret til udarbejdelse og afprøvning af nye undervisningsforløb og materialer med fokus på bæredygtighed og grøn omstilling m.v. med henblik på bred anvendelse på både erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser. Derudover skal videnscentrene bistå med kompetenceudvikling inden for bæredygtighed og grøn omstilling af undervisere på både erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser.

Sidst opdateret: 30. maj 2023