Skolerne skal beskrive de nye undervisningsforløb i den lokale undervisningsplan (LUP).
Arbejdet med at beskrive indholdet i LUP, kan du med fordel tage udgangspunkt i en af ministeriets skabeloner. Skabelonerne angiver, hvilken struktur og hvilket niveau for beskrivelsen, som ministeriet finder dækkende for skolernes LUP.
Skabelonerne følger kravene, som er fastsat i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser § 52 og 53.
Nye undervisningsforløb
De fire skabeloner indeholder anvisninger til, hvordan nye undervisningsforløb kan beskrives med udgangspunkt i:
- fagretninger og grundfag på grundforløbets 1. del
- det uddannelsesspecifikke fag og grund- og valgfag på grundforløbets 2. del
- de uddannelsesspecifikke fag og grund- og valgfag på hovedforløbet.
- det merkantile studieforberedende forløb.
Strukturen i skabelonerne
De lokale undervisningsplaner indeholder tre beskrivelsesniveauer:
- niveau: Generelle forhold på skolen.
- niveau: På grundforløbets 1. del beskriver skolen fagretning og grundfag. På grundforløbet 2.del og på hovedforløbene beskriver skolen den enkelte uddannelse.
- niveau: Undervisningsforløbene beskrives i de konkrete læringsaktiviteter.
LUP
Særligt om prøver og eksamen i forhold til skolens LUP
LUP skal enten indeholde eller henvise til bestemmelser omkring prøver og eksamen. Derfor kan skolen vælge at indarbejde bestemmelserne i LUP, eller skolen kan vælge at udarbejde en eksamenshåndbog, der samler alle bestemmelserne i ét dokument. En eksamenshåndbog kan være for én eller flere uddannelser eller afdelinger på skolen.
Skolens beskrivelse af prøvebestemmelser skal følge reglerne i Bekendtgørelse om prøver og eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser (retsinformation.dk).
Beskrivelserne skal indeholde:
- Bestemmelser om den enkelte uddannelse
- Bestemmelser om den enkelte prøve
- Et eksamensreglement.