Hop til indhold

Eud-læringskonsulenternes rådgivning bidrager til kvalitetsudvikling og kapacitetsopbygning igennem skolens pædagogiske ledelse med afsæt i skolens udfordringer. Et rådgivningsforløb er målrettet den pædagogiske ledelse og øvrige relevante medarbejdere på skolen. I rådgivningsforløbene samarbejder læringskonsulenterne og skoler forandringsteoretisk med udgangspunkt i forskningsbaseret viden og lovende praksis.

Et rådgivningsforløb

Et rådgivningsforløb kan vare op til et år afhængig af skolens udfordringer og forløbets karakter. Rådgivningsforløbet består af en struktureret analyse af skolens nuværende situation med efterfølgende målsætning og udarbejdelse af en forandringsmodel. Forløbet indeholder gennemførelse af den ønskede forandring ud fra forandringsmodellen samt planer for efterfølgende forankring.
Læringskonsulenterne rådgiver skolen gennem hele forløbet og forventes at være i kontakt med skolen cirka en gang om måneden. Der er altid to læringskonsulenter tilknyttet et rådgivningsforløb.

Rådgivningsforløbene tager udgangspunkt i ét af de frie klare mål og kan indeholde følgende temaer: 

  • Styrkelse af søgning fra 9. og 10. klasse til erhvervsuddannelserne
  • Styrkelse af praktikpladsindsatser og overgang fra grundforløb til hovedforløb
  • Styrkelse af kvalitet i undervisningen
  • Øget fastholdelse af elever i uddannelsen.

Læringskonsulenterne kontakter de skoler, som har mulighed for at indgå i et intensivt rådgivningsforløb. Skoler, der er i tilsyn, kan desuden blive pålagt et rådgivningsforløb med læringskonsulenterne.

    Sidst opdateret: 24. februar 2020