Aftalepartierne bag erhvervsuddannelsesreformen følger implementeringen af reformen tæt og mødes løbende for at drøfte udviklingen. Der er hele tiden fokus på, om reformen forløber efter hensigten, og om der er behov for justeringer af reformen undervejs.
I september 2015 blev aftalekredsen forelagt en overordnet status på de enkelte initiativer i reformen. Se listen over statuspapirerne nedenfor.
I januar 2016 besluttede aftalekredsen at justere på en række forhold ved reformen. Det blev besluttet, at der skal sikres mulighed for skolepraktik efter gennemført 1-årigt studiekompetencegivende forløb i forbindelse med eux i alle merkantile uddannelser. Derudover skal der åbnes op for mulighed for en styrket grundforløbsprøve, der sikrer ens vurdering i hele landet, og der skal undersøges muligheden for, at udarbejdelse af en realkompetencevurdering til en erhvervsuddannelse for voksne (euv) kan ske inden uddannelsesstart og dermed uden en uddannelsesaftale.
Læs mere i nyhed af 27. januar 2016 "Uddannelsesgaranti på merkantil eux".
Statuspapirer
På Aftalekredsens møde den 15. september 2015 var der blandt andet fokus på status for nedenstående punkter i arbejdet med implementeringen af reformen:
Overgangskrav på merkantile og tekniske uddannelser (pdf)
Nye uddannelsesbekendtgørelser og uddannelsesordninger (pdf)
Erhvervsuddannelse for voksne (euv) (pdf)
Mere og bedre undervisning (pdf)
Klare mål – indikatorer og offentliggørelsestidspunkter (pdf)
Mål 4: Elevtrivsels- og virksomhedstilfredshedsmålinger (pdf)
Kompetenceløft til lærere (måltal) (pdf)
Vejledning og fremrykket uddannelsesparathed (pdf)
EUD10 og ændret 20/20-ordning (pdf)
Kombineret Ungdomsuddannelse (pdf)
Praktikpladsdrøftelser med arbejdsmarkedets parter (pdf)
Forsøg med praktikpladsafhængigt taxametertilskud (pdf)
Vejlednings- og informationsindsats, herunder justering af eud-kampagne (pdf)
Strategi for den digitale erhvervsuddannelse (pdf)
Evaluering af campusdannelser (pdf)
Skolernes administrative systemer (pdf)
Plan for regelforenklingsarbejdet på erhvervsuddannelsesområdet (pdf)
Dimensioneringsforpligtelsen (pdf)
Interviews med skoler om reformimplementering (pdf)