Hop til indhold

Kommunen skal fastsætte klare regler for opsigelse, flytning og udmeldelse af børn i dagtilbud og sikre, at forældrene orienteres rettidigt.

I privatinstitutioner er det institutionen selv, der fastsætter og offentliggør retningslinjerne for opsigelse og udmeldelse samt varsling af forældre.

Opsigelse i dagtilbud under kommunens forsyning

Kommunen kan ikke opsige børn, der er optaget i dagtilbud under kommunens forsyning, medmindre barnet tilbydes et andet tilsvarende dagtilbud eller et andet relevant tilbud. 

Dagtilbud under kommunens forsyning omfatter: 

  • Kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner.
  • Kommunale og private dagplejere. 
  • Puljeordninger.

Opsigelse kan ikke ske midlertidigt, fx fordi en eller begge forældre bliver ledige.

Et ”andet relevant tilbud” betyder et andet tilbud efter dagtilbudsloven eller anden lovgivning, der er relevant i forhold til bl.a. barnets alder, modenhed og behov for støtte. Det kan fx være, når barnet flyttes fra børnehave til fritidshjem i forbindelse med skolestart.

Skolestart er det tidspunkt, hvor barnet enten begynder i fritidshjem eller skolefritidsordning (SFO) forud for undervisningsstart, påbegynder hjemmeundervisning eller starter i børnehaveklasse. 

Flytning af et barn til et andet kommunalt dagtilbud

Kommunen kan flytte børn fra ét dagtilbud til et andet alderssvarende og relevant tilbud under kommunens forsyning, fx i forbindelse med ændring af dagtilbudsstrukturen.

Forældre kan som udgangspunkt ikke modsætte sig, at kommunen flytter barnet til et tilsvarende tilbud, da forældrene ikke har krav på en plads i et bestemt dagtilbud. Kommunen skal dog inddrage og orientere forældrene forud for beslutningen.

Hvis der opstår alvorlige samarbejdsproblemer mellem forældrene og personalet i et dagtilbud, skal kommunen forsøge at løse konflikten som led i tilsynsforpligtelsen. Kun hvis problemerne ikke kan løses efter kommunens indsats, kan det være nødvendigt som en sidste løsning at flytte et barn til et andet dagtilbud af hensyn til børnene. 

Kommunen kan også flytte et barn fra et dagtilbud, hvis det vurderes, at barnets nuværende dagtilbud ikke kan tilbyde barnet den nødvendige støtte. I de tilfælde bør barnet tilbydes enten en plads i et andet alment dagtilbud efter dagtilbudsloven eller en plads i et særligt dagtilbud efter barnets lov.

Kommunens afgørelser om flytning bør varsles i så god tid, at forældrene får mulighed for at tage stilling til det nye tilbud eller udmelde barnet efter gældende frist.

Opsigelse i privatinstitutioner 

En privatinstitution kan som udgangspunkt ikke opsige et barn, der er optaget i institutionen.

Opsigelse kan kun ske ved følgende tilfælde:

  • Hvis forældrene mangler at betale for barnets plads.
  • Hvis der er tale om ganske særlige tilfælde, fx hvor hensynet til barnets bedste vejer tungere end retten til at blive i institutionen. 

I sådanne tilfælde kan der opstå en periode, hvor forældrene ikke har ret til en plads i et dagtilbud til deres barn under den kommunale anvisning, indtil pasningsgarantien indtræder.

Kommunens pasningsgaranti til en plads i kommunens dagtilbud indtræder først tre måneder efter, at forældrene har ansøgt om en plads i dagtilbud. 

Det er derfor vigtigt, at kommunen og privatinstitutionen har et tæt samarbejde, så barnet oplever en sammenhæng i overgangen fra privatinstitutionen til det nye dagtilbud, og at barnet får dækket sine behov.

Hvis forældrene ikke betaler for barnets plads i en privatinstitution, betragtes det som et brud på den privatretlige aftale mellem institutionen og forældrene. Bruddet kan begrunde, at privatinstitutionen opsiger barnet. 

Når et barn opsiges grundet manglende betaling, kan forældrene ansøge kommunen om optagelse af barnet i et dagtilbud under kommunens forsyning.

I sådanne situationer kan der opstå en periode, hvor forældrene ikke har ret til en plads i et dagtilbud til deres barn under den kommunale anvisning, før pasningsgarantien indtræder.

Kommunen bør derfor være opmærksom på, at den manglende forældrebetaling i privatinstitutionen kan være en indikator på andre problemer i familien. I sådanne tilfælde bør kommunen vurdere, om barnet hurtigst muligt bør tilbydes en plads i et kommunalt dagtilbud.

Privatinstitutioner skal tydeligt oplyse, hvilke varsler der gælder, når enten forældrene eller institutionen ønsker at opsige aftalen om en plads i privatinstitutionen. Varslerne skal fremgå af privatinstitutionens vedtægter eller af en aftale mellem forældre og privatinstitution. 

Hvis en privatinstitution nedlægges, betragtes det som en opsigelse af aftalen. Institutionen skal derfor overholde de aftalte varsler.

Hvis en privatinstitution går konkurs, ophører eller opsiger et barn af anden grund, har kommunen pligt til at skaffe en ny plads i dagtilbud under kommunens forsyning.

Kommunen skal tilbyde pladsen inden for de fastsatte frister, og senest på det tidspunkt, hvor barnet ville være berettiget til en plads efter pasningsgarantien.

Udmeldelse af børn i dagtilbud under kommunens forsyning

Kommunen skal fastsætte og offentliggøre en frist for udmeldelse af et dagtilbud under kommunens forsyning. Fristen skal være rimelig, og det betyder som udgangspunkt en måneds varsel til enten den 1. eller den 15. i en måned.

Forældre kan melde deres barn ud af dagtilbud efter kommunens retningslinjer, med det varsel der gælder i kommunen. 

Midlertidig udmeldelse

Kommunen kan fastsætte retningslinjer for midlertidig udmeldelse af børn i dagtilbud. 

Retningslinjerne kan give forældre mulighed for at bevare retten til en plads, når deres barn midlertidigt tages ud af et dagtilbud. Årsagen til den midlertidige udmeldelse kan fx være barselsorlov, orlov til børnepasning eller ledighed hos en eller begge forældre.

Kommunen kan beslutte, at forældrene er garanteret en plads til deres barn efter en bestemt periode, fx når forældrene får arbejde igen, eller når forældrene ønsker at genoptage pladsen. 

Pladsen kan være enten i det samme dagtilbud eller i et andet aldersrelevant tilbud.

Udmeldelse af børn i privatinstitutioner

Privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for, hvordan udmeldelse af børn i privatinstitutionen foregår. 

Når forældre ønsker at melde deres barn ud, skal de overholde den frist for udmeldelse, som privatinstitutionen har fastsat. Fristen skal være rimelig og tage hensyn til forældrenes behov.

Hvis kommunen har fastsat en bestemt dato for skolestart, skal privatinstitutionen tage højde for denne dato, når udmeldelsesfristen fastsættes. Kommunen må ikke give tilskud til privatinstitutioner efter barnets skolestart.

Ophør af plads i kommunale dagtilbud og ændring af aldersgrænsen

Kommunen kan beslutte, at et dagtilbud er forbeholdt en bestemt aldersgruppe. Når et barn når den øverste aldersgrænse for dagtilbuddet, ophører pladsen uden særligt varsel. Det betragtes ikke som en opsigelse. 

Kommunen kan vælge at tilbyde barnet at blive i dagtilbuddet i en overgangsperiode, hvis der ikke umiddelbart kan tilbydes plads i et andet alderssvarende dagtilbud.

Hvis kommunen beslutter at ændre aldersgrænserne for de enkelte dagtilbud, gælder ændringen ikke for børn, der allerede er optaget i de pågældende dagtilbud på beslutningstidspunktet, medmindre de tilbydes et andet aldersrelevant dagtilbud.

Sidst opdateret: 31. oktober 2025