UUP-puljen har til formål
- At udvikle arbejdsmarkedsuddannelserne i takt med arbejdsmarkedets efterspørgsel efter nye kompetencer, samt gennemføre analyser mv. i tilknytning hertil.
- At understøtte en national udvikling af digitale læremidler og læringsforløb i AMU-regi.
- At udvikle og revidere prøver til arbejdsmarkedsuddannelserne og understøtte prøveafholdelse mv., herunder gennemføre evaluering og kvalitetssikring af prøver.
Alle puljer skal beskrives og offentliggøres på ministeriets hjemmeside til puljer, hvor der kan findes mere detaljerede oplysninger om UUP-puljen.
Målgruppe og tildeling af tilskud
Modtagerne af tilskud fra UUP-puljen er efteruddannelsesudvalgene på AMU-området, der har ansvaret for udvikle og vedligeholde arbejdsmarkedsuddannelserne. Puljens tilskud fordeles ved tildeling ud fra fordelingsnøgler.
Hvad anvendes tilskuddet til
Tilskud fra UUP-puljen skal anvendes til:
- At udvikle nye arbejdsmarkedsuddannelser med tilhørende undervisningsmaterialer og faglæreruddannelse. Der ydes også tilskud til fælles kompetencebeskrivelser, der indeholder beskrivelse af de brancheområder, AMU tilbyder kurser på. I relation til disse udviklingsopgaver gennemfører efteruddannelsesudvalgene desuden analyser af arbejdsmarkedet og andre projekter efter behov.
- At udvikle digitale læringsforløb, også af større omfang, materialeplatform til udvalgets brug, digitale undervisningsmaterialer og faglig læreruddannelse til støtte for digital læring på arbejdsmarkedsuddannelser.
- At udvikle og revidere prøver til arbejdsmarkedsuddannelse, og arbejde med at implementere, formidle og afvikle prøverne, herunder bl.a. i form af vejledning og support til udbydere i forbindelse med prøver og afholdelse af informationsmøder om prøveafvikling for udbydere mv. Derudover kan tilskuddet anvendes til følgeaktiviteter som evaluering og kvalitetssikring til støtte for udvalgets udviklingsaktiviteter.
En del af puljens midler kan efter behov gå til opgaver, ministeriet selv står for. Opgaverne vedrører ministeriets ansvar for udvikling vedrørende uddannelser, der går på tværs af brancher, herunder AMU's tilbud til flygtninge og indvandrere, kompetencevurdering (IKV), samt opgaver vedrørende kvalitetssikring og evaluering af arbejdsmarkedsuddannelserne.