Avu omfatter en række almene undervisningsfag.
Uddannelsesinstitutionerne udbyder mindst en gang om året kernefagene: dansk, dansk som andetsprog, engelsk, matematik, naturvidenskab, historie eller samfundsfag og tysk eller fransk.
Derudover kan institutionerne udbyde tilbudsfagene billedkunst, formidling, grundlæggende it, idræt, latin, livsanskuelse, psykologi samt samarbejde og kommunikation.
Fagene udbydes på forskellige niveauer
Avu-fagrækken indeholder fag på basisniveau, som niveaumæssigt ligger under folkeskolens 9. klasse, samt fag på niveauerne G, F, E og D. Niveau G svarer til 9. klasse og niveau E til 10. klasse. Det afsluttende højeste niveau D giver god faglig sammenhæng til hf-uddannelsen.
De fleste kernefag udbydes på alle niveauer. Det vil sige basisniveau og på G- til D-niveau. De fleste tilbudsfag udbydes kun på et enkelt niveau.
Øvrige undervisningsaktiviteter
Institutionen skal i tilknytning til de enkelte fag tilbyde kursisterne supplerende, differentieret undervisning. Undervisningen skal give kursisten mulighed for særlig faglig fordybelse eller mulighed for en grundigere gennemgang af vanskelige faglige emner mv. Deltagelse er frivillig og vederlagsfri for kursisten.
Institutionen kan på baggrund af en individuel behovsvurdering tilbyde introducerende undervisning til den kursist, der har ønske og behov for at komme i gang med uddannelse, men som står usikker og fremmed over for undervisning. Introducerende undervisning kan som hovedregel kun tilbydes én gang til hver kursist. Deltagelse er vederlagsfri for kursisten.
Niveauer og timetal | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kernefag | Basis | G | F | E | D |
Dansk | 60 | 120 | 60 | 60 | 60 |
Dansk som andetsprog Engelsk |
90 | 180 | 75 | 60 | 60 |
60 | 105 | 45 | 45 | 45 | |
Fransk | 60 | 105 | 45 | 45 | 45 |
Historie | 60 | ||||
Matematik | 60 | 105 | 60 | 60 | 60 |
Naturvidenskab | 90 | 45 | 45 | 45 | |
Samfundsfag | 45 | 75 | |||
Tysk | 60 | 105 | 45 | 45 | 45 |
Tilbudsfag | |||||
Billedkunst | 60 | ||||
Formidling | 60 | ||||
Grundlæggende it | 45 | 45 | |||
Idræt | 60 | ||||
Latin | 45 | 45 | |||
Livsanskuelse | 60 | ||||
Psykologi | 60 | ||||
Samarbejde og kommunikation | 60 | ||||
Øvrige tilbud | |||||
Supplerende, differentieret undervisning | x | x | x | x | x |
Introducerende undervisning | x | x | x | x | x |
Hvad er reglerne for holddannelse?
Der er ingen centralt fastsatte regler om holddannelse. Et hold kan derfor omfatte kursister, der undervises på forskellige niveauer af én eller flere undervisere. Der er heller ikke et lovmæssigt fastsat maksimum for antal deltagere på et hold. Undervisningen skal dog tilrettelægges således, at institutionen for hver kursist kan sikre den for niveauet angivne uddannelsestid samt opfyldelsen af de faglige mål mv. for det niveau, kursisten er optaget på.
Hvad er fagelementer?
Fagelementer består af dele af et fag og giver mulighed for forløb med fokus på særlige emner i det pågældende fag. Varigheden vil afhænge af det enkelte elements faglige fokus, der afspejler den konkrete målgruppes uddannelsesbehov og forudsætninger.
Et fagelement skal udgøre en afgrænset enhed og kan udgøre indtil halvdelen af det pågældende fags uddannelsestid. Fagelementet må ikke udbydes som led i et fuldt fagforløb og må ikke kombineres med andre fagelementer eller fag.
Institutionen skal for det enkelte fagelement udarbejde en beskrivelse af indholdet, der skal ligge inden for det pågældende fags mål. Kursisterne skal gøres bekendt med indholdsbeskrivelsen.
Fagelementer kan tilrettelægges i samarbejde med virksomheder. Såfremt institutionen er indstillet på at forlægge undervisningen til virksomhedens lokaler, er der ingen regler til hinder for dette, blot skal udbuddet offentliggøres.
Kan undervisningen på avu foregå virtuelt (fjernundervisning)?
Det er muligt at tilrettelægge undervisningen på avu som virtuel undervisning/fjernundervisning. Op til 80 % af et fags eller fagelements uddannelsestid kan foregå som virtuel undervisning/fjernundervisning, jf. Avu-bekendtgørelsens § 13.
Undervisning tilrettelagt virtuelt skal følge de almindelige bestemmelser om krav til undervisningens organisering og tilrettelæggelse.